• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2021.tde-18012022-160529
Document
Author
Full name
Ana Paula Gonçalves Chaves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Goldenstein, Helio (President)
Alves, Luiz Henrique Dias
Cousseau, Tiago
Mei, Paulo Roberto
Scandian, Cherlio
Title in Portuguese
Relação entre a microestrutura e a resistência ao desgaste na pista de rolamento de rodas ferroviárias em suas múltiplas vidas.
Keywords in Portuguese
Desgaste por deslizamento
Desgaste por rolamento
Fadiga de contato por rolamento
Ferrovias
Rodas ferroviárias
Rolamentos
Abstract in Portuguese
Em serviço habitual as rodas ferroviárias têm a sua pista de rolamento e friso degradadas por desgaste e por fadiga de contato por rolamento (RCF) acumulado, porém o modo dominante de dano depende de variáveis construtivas e de operação. Para estudar o comportamento tribológico do sistema roda-trilho, ensaios do tipo pino contra disco e disco contra disco são amplamente utilizados. Esse trabalho estuda a relação entre as microestruturas encontradas nas rodas ferroviárias e a resistência ao desgaste por deslizamento puro, por rolamento com escorregamento e a resistência à fadiga de contato por rolamento. Na primeira etapa, utilizando um material modelo, é analisada a resistência ao desgaste por deslizamento puro (pino contra disco) das microestruturas comumente encontradas em rodas ferroviárias. Na segunda etapa, amostras de três diferentes profundidades do aro de uma roda ferroviária correspondentes às múltiplas vidas são analisadas quanto à resistência ao desgaste por deslizamento puro, por rolamento com escorregamento e resistência à fadiga de contato por rolamento. No aro das rodas ferroviárias foram encontradas as seguintes microestruturas para cada vida: bainita (1ª vida), bainita e perlita com ferrita em contorno de grão (2ª vida) e perlita (3ª vida). Nos ensaios por deslizamento puro constatou-se regime de desgaste oxidativo moderado; amostras com microestrutura perlítica fina obtiveram a melhor resistência ao desgaste por deslizamento e mantiveram a microestrutura lamelar característica mesmo em regiões severamente deformadas. Os ensaios de rolamento apresentaram regime moderado de desgaste com até 3% de escorregamento e regime severo para 5% de escorregamento; maiores escorregamentos geraram maiores perdas de massa e menores períodos de runningin. Concluiu-se que a perlita (3ª vida) apresenta uma melhor resistência a RCF caracterizada pelo maior tempo até o início de shelling. A microestrutura heterogênea (2ª vida) obteve o pior desempenho quanto a RCF, devido, provavelmente, à maior facilidade de uma trinca se propagar nas interfaces de estruturas com diferentes durezas.
Title in English
Relationship between microstructure and wear resistance in the tread of railway wheels in their multiple lives.
Keywords in English
Railway wheels
Rolling contact fatigue
Rolling wear
Sliding wear
Abstract in English
In normal service, railway wheels have their tread and flange degraded by wear and accumulated rolling contact fatigue (RCF), but the dominant mode of damage depends on construction and operating variables. To study the tribological behavior of railway wheels, pin-on-disc and disc-on-disc tests are widely used. This work studies the relationship between the microstructures found in railway wheels and the resistance to pure sliding wear, to rolling-sliding, and the resistance to rolling contact fatigue. In the first step, using a model material, the pure sliding wear resistance (pin-on-disc) of the microstructures commonly found in railway wheels is analyzed. In the second step, samples from three different depths of a rail wheel rim corresponding to the multiple lives are analyzed for pure sliding wear resistance, for rolling with slip, and for rolling contact fatigue resistance. In the rim of the railway wheels, the following microstructures were found for each life: bainite (1st wear), bainite and pearlite with ferrite in grain boundary (2nd wear), and pearlite (3rd wear). In the pure sliding tests, a moderate oxidative wear regime was observed; samples with fine pearlitic microstructure obtained the best resistance to sliding wear and maintained the most cohesive microstructure even in severely deformed regions. The rolling tests showed a moderate wear regime with up to 3% slip and severe wear with 5% slip; larger slips generated greater mass losses and shorter running-in periods. It was concluded that pearlite (3rd wear) has a better resistance to RCF, characterized by a longer time until shelling begins. The heterogeneous microstructure (2nd wear) had the worst performance with respect to RCF, probably due to the greater ease for a crack to propagate at the interfaces of structures with different hardness.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-01-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.