• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-29042022-102002
Document
Auteur
Nom complet
Roberta Takahashi Soledade
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Citelli, Adilson Odair (Président)
Cunha, Michelle Prazeres
Falcão, Sandra Pereira
Titre en portugais
Educomunicação: a percepção da aceleração social no tempo em cursos de graduação na modalidade à distância
Mots-clés en portugais
Aceleração social do tempo
EaD
Educomunicação
Publicidade
Resumé en portugais
Situada no contexto da educação à distância e analisada sob uma perspectiva educomunicativa, esta pesquisa pretende investigar como o fenômeno da aceleração social do tempo incide em cursos de graduação. Para essa finalidade foram coletadas amostras de campanhas publicitárias de Instituições de Ensino Superior e aplicado um questionário com os graduandos. A dupla perspectiva analítica e o posterior cruzamento de visões justificam-se pela relação indissociável entre os objetos, pois a publicidade desempenha um papel importante no campo da educomunicação ao traduzir os discursos que circulam na sociedade e, por meio da pesquisa com os alunos, foi observado se há convergência entre as narrativas e quais as consequências observadas para a práxis educativa. Por se tratar de um fenômeno social, o referencial teórico abarcou estudiosos das comunicações, educomunicação e áreas conexas. O objetivo central foi suscitar evidências sobre como a celeridade temporal repercute na vida acadêmica dos alunos apontando os possíveis desdobramentos gerados por uma cultura regida pelo imperativo da velocidade e do desempenho.
Titre en anglais
Educommunication: the perception of the social acceleration of time in undergraduate courses in the distance education modality
Mots-clés en anglais
Distance education
Educommunication
Publicity
Social Aceleration of time
Resumé en anglais
Situated in the context of distance education and analyzed under an educommunicative perspective, this research aims to investigate how the phenomenon of social acceleration of time affects undergraduate courses. For this purpose, samples of advertising campaigns from Higher Education Institutes were collected and a questionnaire was applied to undergraduates. The dual analytical perspective and the subsequent crossing of views are justified by the inseparable relationship between the objects, as advertising plays an important role in the field of educommunication by translating the discourses that circulate in society and, through research with students, it will be observed if there is convergence between the narratives and what are the consequences observed for the educational praxis. As it is a social phenomenon, the theoretical framework included scholars of communications, educommunication and related areas. The main objective will be to raise evidences on how temporal celerity affects the academic life of students, pointing out the possible consequences of a culture governed by speed and performance.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-04-29
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.