• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-28062023-103340
Document
Author
Full name
João Francisco Raposo e Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Correa, Elizabeth Nicolau Saad (President)
Barreto Filho, Eneus Trindade
Boarini, Dulce Margareth
Marques Filho, Bruno Pompeu
Terra, Carolina Frazon
Title in Portuguese
A comunicação dataficada das organizações: práticas comunicacionais das healthtechs brasileiras na pós-pandemia
Keywords in Portuguese
Brasil
Comunicação
Dataficação
Healthtechs
Organizações
Pós-pandemia
Práticas
Abstract in Portuguese
A comunicação das organizações vem se tornando cada vez mais protagonista na medida em que a tecnologia avança na sociedade contemporânea. Tal fato é capaz de trazer oportunidades e desafios em uma era dos dados, promovendo uma aceleração e a transformação das práticas de relacionamento e sociabilidade em todo o tecido social, especialmente após a pandemia da covid 19. Nossa tese visa oferecer aportes para a discussão da comunicação dataficada das organizações, em especial das healthtechs startups que trabalham a saúde e o bem estar digitais no Brasil. Nosso objetivo é expandir a compreensão sobre o papel da comunicação ancorada por gigantescas bases de dados, investi gando ainda seus principais desdobramentos no que diz respeito às práticas comunicacionais de tal setor na rede. Nosso corpus é composto por duas healthtechs brasileiras para tentar compreender questões como estratégias e dinâmicas de interação e relaciona mento com os públicos pelo trabalho com dados na comunicação. Nosso percurso metodológico perpassa pela revisão bibliográfica (GIL, 2010; OLIVEIRA, 2001; STUMPF, 2003) na busca por sustentar e compreender nosso problema de pesquisa. Em campo, utilizamos as entrevistas em profundidade semiabertas com porta vozes de ambas healthtechs triangulando as com mais duas técnicas metodológicas importantes para buscar conexões que possam indicar estratégias de coleta de dados para ações comunicacionais: a análise da comunicação das mídias próprias das organizações; e a análise de conteúdo (BARDIN, 1997) de postagens destas em seus perfis oficiais no Instagram, com recorte temporal de setembro a novembro de 2022. Nossa pesquisa pode ser considerada de caráter explorató rio, trazendo mais questões que respostas para o campo da Comunicação.
Title in English
-
Keywords in English
Brazil
Communication
Datafication
Healthtechs
Organizations
Post-pandemic.
Practices
Abstract in English
The communication of organizations is becoming more and more protagonist as technology advances in contemporary society. This fact can bring opportunities and challenges in an era of data, promoting an acceleration and transformation of relationship and sociability practices throughout the social fabric, especially after the covid 19 pandemic. Our thesis aims to offer contributions to the discussion of datafied communication in organization s, especially healthtechs, startups that work with digital health and well being in Brazil. Our goal is to expand the understanding of the role of communication anchored by gigantic databases, further investigating its main developments regarding the communication practices of this sector on the web. Our corpus is composed of two Brazilian healthtechs to try to understand topics such as strategies and dynamics of interaction and relationship with publics by working with data in communication. Our metho dological path runs through the bibliographic review (GIL, 2010; OLIVEIRA, 2001; STUMPF, 2003) in the search to support and understand our research problem. In the field, we used semi open in depth interviews with spokespersons from both healthtechs, trian gulating them with two important methodological techniques to seek connections that may indicate data collection strategies for communication actions: the analysis of the communication of the organizations' own media; and the content analysis (BARDIN, 1997) of their posts on their official Instagram profiles, with a time frame from September to November 2022. Our research can be considered exploratory by nature, bringing more questions than answers to the field of Communication.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.