• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-26082021-124257
Document
Auteur
Nom complet
Miguel Antunes Ramos
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Xavier, Ismail Norberto (Président)
Brasil, André Guimarães
Mesquita, Cláudia Cardoso
Titre en portugais
A Flecha e a Farda: Legibilidade, violência e sobrevivência em 'Arara'
Mots-clés en portugais
Comissão da Verdade
ditadura militar
Grin
Guarda Rural Indígena
questão indígena
Resumé en portugais
Em 2012, durante as investigações da Comissão Nacional da Verdade foi encontrado no Museu do Índio um DVD com a recente digitalização de um conjunto de rolos de película filmados em 1970 e intitulados 'Arara'. Se tratava da cerimônia de formatura da primeira e única turma da Guarda Rural Indígena (Grin), em fevereiro de 1970, em um batalhão policial em Belo Horizonte. Nossa pesquisa se debruça sobre essas imagens, buscando, primeiro, refletir sobre esse reaparecimento (reemergência, sobrevivência), depois, sobre o que foi a Grin, suas contradições e campos de força. Posteriormente, nos dedicamos a compreender o autor das imagens, o fotógrafo Jesco Von Puttkamer, para então nos dedicarmos em um longo mergulho de análise propriamente dita das imagens. Fazemos uma análise plano a plano dos 26 minutos de película, buscando ler sob o acetato envelhecido a violência e o recalque dos militares, a forma como Jesco registrou e estetizou o acontecido, e a forma como os indígenas encenaram, lidaram e resistiram a performar em si a imagem do outro que os militares queriam ver desfilada.
Titre en anglais
The Arrow and the Uniform: image, legibility and survival in 'Arara'
Mots-clés en anglais
Grin
indigenous group
military dictatorship
National Truth Comission
Rural Indigenous Guard
Resumé en anglais
In 2012, during the investigations of the National Truth Commission, a DVD with a recent digitization of a set of film rolls shot in 1970 and entitled 'Arara' was found at the Indigenous Museum in Rio de Janeiro. The film had survived along 40 years untouched and, when we examined its content, it was shown that it brought the images of the graduation ceremony of the first and only group of the so called Indigenous Rural Guard (GRIN), which took place in February 1970, in a police battalion in Belo Horizonte. Our research focuses on these images, seeking, first, to evaluate the effects of the reappearance of this material that could reveal precious data related to the creation of that Guard by a federal law. Subsequently, we focus on the trajectory of the photographer Jesco Von Puttkamer, the man who documented that ceremony producing the material that became the central object of our analysis. A shot by shot close reading of the 26 minutes film, trying to read under the aged acetate the violence and repression of the military as expressed by the way Jesco recorded and aestheticized the ceremony. In our reading of the images we devoted special attention to the way the natives staged, dealt with and resisted performing in their own bodies and faces that image of disciplined soldiers that the military wanted to see in that parade.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
MiguelAntunesRamos.pdf (43.84 Mbytes)
Date de Publication
2021-08-26
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.