• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2010.tde-19112010-121931
Document
Author
Full name
Priscila de Almeida Xavier
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Morettin, Eduardo Victorio (President)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Gervaiseau, Henri Pierre Arraes de Alencar
Title in Portuguese
Representação cinematográfica e história institucional: uma análise de filmes sobre o Instituto Butantan (1928-1953)
Keywords in Portuguese
Ciência
Cinema
História
Instituição
Instituto Butantan
Modernização
Representação
São Paulo
Abstract in Portuguese
A história do Instituto Butantan, como a de qualquer outra instituição, traz ao longo do tempo mudanças e rupturas do modelo político implantado, conforme diretrizes da diretoria, contexto social e histórico e por fatores outros. Uma representação cinematográfica das atividades exercidas pela instituição não evidencia tais modificações, até mesmo porque a função de um filme de divulgação é mostrar sempre o que se julga pertinente, buscando legitimação e adesão à organização. Isso pode criar e, inclusive, reforçar mitos e memórias, tanto para o público externo, quanto para uma tomada de posição por parte dos funcionários. O estudo que aqui se apresenta, tem por objetivo analisar filmes cuja temática seja o Instituto Butantan, quer ele seja o tema central ou parte da narrativa. Selecionamos filmes institucionais de divulgação científica e também documentários sobre a cidade de São Paulo, em que a imagem do instituto se fazia presente. Partimos do arquivo permanente da própria instituição e de acervos externos a ela. O recorte histórico privilegia os anos de 1928-1953, que constituem as diretorias de Afrânio do Amaral e de Eduardo Vaz, comparando-as com os paradigmas deixados por Vital Brazil, primeiro e mais conhecido diretor do local. Verificamos uma representação da instituição, cuja idéia de modernidade, seja da ciência ou da cidade, tinha um claro contraponto com o mundo rural, tido como sinônimo de atraso em São Paulo à época e esse embate acaba chegando aos filmes realizados.
Title in English
Representação cinematográfica e história institucional: uma análise de filmes sobre o Instituto Butantan (1928-1953)
Keywords in English
Cinema
History
Institution
Instituto Butantan
Modernization
Representation
São Paulo
Science
Abstract in English
The history of Instituto Butantan, like the history of any other institution, brings changes over time and disruptions of the political model implemented, as directives of the board, social and historical context and other factors. A cinematographic representation of the activities performed by the institution does not show such changes, even so because the function of a divulgation film is always to show what is thought appropriate, seeking legitimacy and adherence to the organization. This can create and even reinforce myths and memories, both for external audiences, as for positions taken by the employees. The study presented here has the objective of analyzing films whose theme is the Instituto Butantan, being it the central theme or part of the narrative. We selected institutional films of scientific divulgation and also documentaries about the city of São Paulo, where the image of the institute was present. We searched the films of the institutions permanent archive and external collections. Our historical focuses were the years 1928-1953, which represents the boards of Afrânio do Amaral and Eduardo Vaz, comparing them with the paradigms left by Vital Brazil, the first and best known director of the institution. We verify a representation of the institution, whose idea of modernity, whether in science or in the city, had a clear counterpoint in the rural economy, that was a synonym of backwardness in São Paulo at the time, and this struggle eventually comes to movies made.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
3533751_1.pdf (52.18 Kbytes)
3533751_2.pdf (1.99 Mbytes)
3533751_3.pdf (2.86 Mbytes)
3533751_4.pdf (65.98 Kbytes)
3533751_5.pdf (32.22 Kbytes)
3533751_6.pdf (95.38 Kbytes)
Publishing Date
2010-12-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.