• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-16022021-192307
Document
Author
Full name
Alexandre Gomes do Nascimento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Fernandes, Patrícia Moran (President)
Oliveira, Branca Coutinho de
Scansani, Andréa Carla
Title in Portuguese
Realismo cinematográfico: a poética de Walter Carvalho na minissérie "Justiça"
Keywords in Portuguese
cinematografia
discurso
enunciação
enunciado
estilo
melodrama
poética
processos criativos
realismo
semiótica
televisão
Walter Carvalho
Abstract in Portuguese
O objetivo desta pesquisa é analisar a poética adotada por Walter Carvalho para criação da cinematografia de "Justiça", minissérie que apresenta um estilo realista, abordando temas como assassinato, corrupção, eutanásia, estupro e preconceito racial. O desafio de Carvalho foi desenvolver um universo cinematográfico capaz de estimular o público a perceber os acontecimentos e objetos do universo ficcional como reais ou, ao menos, existentes e emocioná-los ao mesmo tempo. Para materializar as ideias e conceitos sugeridos pelas palavras do roteiro, e pela conversa estabelecida com o diretor de cena José Luiz Villamarim e a roteirista Manuela Dias, Carvalho emprega uma série de recursos expressivos, mediados por dispositivos digitais. Nesse sentido, interessa-nos compreender como o diretor de fotografia manipula as diferentes qualidades da imagem binária para construir um discurso realista, estilo caracterizado por uma linguagem mais crua, onde o sujeito da enunciação busca ocultar as expressividades do dispositivo para produzir um efeito de transparência, como se as histórias fossem contadas naturalmente pelo mundo. É importante ressaltar que a minissérie é uma obra produzida para televisão, meio que geralmente apresenta um discurso estilizado, com o intuito de envolver a audiência em seu fluxo narrativo. Afinal, que tipo de realismo podemos encontrar em "Justiça"? Para verificar nossas hipóteses, seguiremos um caminho semelhante ao processo criativo de Walter Carvalho, começando pelo estudo da palavra até a materialização dos conceitos em imagens cinematográficas.
Title in English
-
Keywords in English
-
Abstract in English
The purpose of this research is to analyze the poetic of the cinematographer Walter Carvalho to create images for "Justiça", a Brazilian miniserie well known by the realistic style, dealing with themes such as murder, corruption, euthanasia, rape and racism. The artist challenge was to develop a cinematography universe able to incite the audience to recognize the ambient and fictional situation of the audiovisual work as real or existent at least and move them deeply at the same time. In order to materialize the ideas and concepts suggested by the words of the script, and the conversation established with scene director José Luiz Villamarim and screenwriter Manuela Dias, Carvalho employs a series of expressive resources, mediated by digital devices. Therefore, we are interested to know how the director of photography manipulate the different qualities of the image to build a realistic discourse, formely known by a cruder language, where the subject of the enunciation seeks to hide the expressivities of the device to produce a transparency effect, as if the stories were naturally told by the world. Furthermore the miniseries is a work produced for television, which usually features a stylized discourse in order to engage the audience in its narrative flow. After all, what kind of realism can we find in "Justice"? To verify our hypotheses, we will follow a similar path to Walter Carvalho's creative process, starting with the study of the word until the materialization of concepts in cinematographic images.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-02-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.