• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-16022021-130302
Document
Author
Full name
Alexandre Nakahara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Mello, Cecilia Antakly de (President)
Alexandre Sobrinho, Gilberto
Ishiki, Michiko Okano
Title in Portuguese
Brasileiros no cinema japonês: espaço, realismo e utopia
Keywords in Portuguese
Brasileiros no Japão; Imigração; Cinema Japonês; Realismo; Espaço; Utopia; Distopia
Abstract in Portuguese
Desde a mudança na lei de imigração japonesa em 1990, o movimento migratório de brasileiros e brasileiras para o Japão passou por diferentes fases e acabou por formar nesse país uma comunidade étnica minoritária. Essa dissertação trata da temática da representação desses imigrantes em três filmes produzidos no Japão: The City of Lost Souls (1999, Takashi Miike), Saudade (2011, Katsuya Tomita) e Peixinho mágico (2012, Sh?hei Shiozaki). Por meio da análise fílmica de cada uma dessas obras, que são esteticamente diferentes e realizadas em dois contextos históricos distintos, este trabalho tem como objetivo destrinchar seus direcionamentos ideológicos, assim como trazer mais informações sobre as produções e suas especificidades estéticas. As análises tomam como principal ponto de partida a representação espacial contida nos filmes. Levando em consideração uma característica móvel do cinema e sua relação com a arquitetura (BRUNO, 2016; MELLO, 2014a), procuro demonstrar como as locações utilizadas nos filmes, seus pesos históricos e emocionais, bem como o modo que o espaço é representado e constituído pela linguagem cinematográfica contribui em cada um dos casos para o discurso sobre os brasileiros e brasileiras que vivem no Japão. Indo da representação distópica à utópica, passando também por uma visão realista da vida dos brasileiros, os filmes selecionados para essa dissertação demonstram como essa minoria étnica foi representada no cinema japonês desse período.
Title in English
Brazilians in Japanese Cinema: Space, realism and utopia
Keywords in English
Brazilians in Japan; Immigration; Japanese Cinema; Realism; Space; Utopia; Dystopia
Abstract in English
Since the reform in 1990 of the Japanese immigration law, the migration of Brazilian nationals to Japan has undergone several different phases and has contributed in the formation of an ethnic minority community in this country. This dissertation is about the representation of these immigrants in three films produced in Japan: The City of Lost Souls (1999, Takashi Miike), Saudade (2011, Katsuya Tomita) and Goldfish Go Home (2012, Sh?hei Shiozaki). By analysing these films, which are distinct aesthetically and were made in two different historical contexts, this research aims at detailing their ideological orientation and bringing more information about their production and aesthetic specificities. All of the analyses presented here have as their starting point the spatial representation in films. By taking into consideration a mobile characteristic of cinema and its relation to architecture (BRUNO, 2016; MELLO, 2014a), I will try to demonstrate how the locations in the films, their historical and emotional backgrounds, as well as how space is represented and realized by the cinematic language contribute in each of those cases to the discourse about Brazilians living in Japan. From a dystopic representation to a utopic one, and also going past a realistic vision of the Brazilians in Japan, the films selected demonstrate how this ethnic minority has been represented in Japanese Cinema during this period.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
AlexandreNakahara.pdf (4.14 Mbytes)
Publishing Date
2021-02-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.