• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-12042022-150029
Document
Author
Full name
Lia Nunes Gozzi Ortenzi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Mourão, Maria Dora Genis (President)
Dantas, Luiz Augusto Duarte
Sousa, Ana Paula da Silva e
Title in Portuguese
Panorama histórico das políticas de Estado para o cinema no Brasil: perspectivas de uma indústria (1896-2020)
Keywords in Portuguese
Cinema brasileiro
Estado
Incentivo
Indústria do cinema
Políticas públicas
Abstract in Portuguese
Pouco mais de cem anos, datam os primeiros registros sobre o mercado do cinema brasileiro. Iniciado com a atividade de exibição e totalmente dependente de infraestrutura importada para funcionar, a cinematografia nacional traça seu caminho com sucessivas tentativas de instalar, no país, essa indústria autossuficiente. Articulações da sociedade civil, da mídia, e de profissionais representantes dos diferentes elos dessa cadeia comercial influenciaram as diversas formas de mediações do Estado, durante sua história. Esta dissertação objetiva proporcionar uma ampla visão das intercessões Estatais, através de um panorama das principais políticas públicas de Estado, instituídas durante, aproximadamente, um século de história, e analisar suas contribuições ou não para o desenvolvimento da indústria cinematográfica nacional. Com base em pesquisas pautadas em bibliografias representativas de cada período, e, também, na análise de mais de cinquenta legislações, construiu-se um cenário das políticas públicas de Estado para o Brasil, no período proposto e pôde-se observar que, até o ano de 2020, não foi possível instalar uma indústria do cinema no país. Não há que se falar em ausência de mediações e interferências do Estado como fator contribuinte ao fracasso, mas sim em políticas de governo - e não de Estado -, às vezes ineficientes, tardias e/ou demasiadamente assistencialistas, que não estimularam o mercado a se estruturar e se desvencilhar delas, para trilhar o próprio caminho rumo à autossustentabilidade. O cinema brasileiro, diferentemente da televisão, tornou-se dependente dos sucessivos apoios Estatais para continuar sobrevivendo no concorrido negócio do entretenimento.
Title in English
Historical overview of State policies for cinema in Brazil: perspectives of an industry (1896-2020)
Keywords in English
Brazilian cinema
Film industry
Incentive
Public policy
State
Abstract in English
The first records of the Brazilian cinema market date back around a hundred years ago. It has begun with the exhibition activity and was totally dependent on imported infrastructure to work and since then the national cinematography try to set its path with successive attempts to install a self-sufficient industry in the country. Articulations from civil society, the media, and professionals representing the different areas of this commercial environment have influenced the various forms of State mediation throughout its history. This dissertation aims to provide an overview of the state intercessions, through an analysis of the main state public policies adopted during approximately a century of history, and to analyze their contributions or not to the development of the national film industry. Based on research of representative bibliographies of each period, and also on the analysis of more than fifty legislations, a scenario of State public policies during the proposed period was built and it was observed that, until the year 2020, it was not possible to install a film industry in the country. It was not a lack of public policies that causes the failure, but rather the governments - and not State policies, that seemed sometimes inefficient, late and/or welfare, which did not encourage the market to structure itself towards self-sustainability. Brazilian cinema, unlike television, became dependent on successive State support to continue surviving in the competitive business of entertainment
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-04-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.