• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-11072023-145925
Document
Author
Full name
Luara Dal Chiavon
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Sousa, Mauro Wilton de (President)
Boas, Rafael Litvin Villas
Silva, Dácia Ibiapina da
Title in Portuguese
O sujeito coletivo do fazer fílmico na produção audiovisual do MST
Keywords in Portuguese
Documentário
Movimento Social
MST
Representação
Sujeito Coletivo
Abstract in Portuguese
O fazer fílmico se coloca como uma forma de representação e disputa de hegemonia em nossa sociedade. O Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) é o maior movimento social da América Latina e um dos mais longevos, pretendo aqui, analisar a produção audiovisual dos sujeitos que o fazem a partir da margem, em geral longe das instituições cinematográficas e dos meios de difusão tradicionais. Nesse caso, a produção oficial do movimento se dá a partir da construção de um Sujeito Coletivo, é a partir deste sujeito que faço uma análise comparativa entre o vídeo do 4º e do 5º Congresso Nacional do MST, sua maior instância organizativa. O primeiro vídeo é realizado por amigos/as do movimento, o segundo é produzido pelo próprio movimento, quais são as mudanças estéticas que apontam mudanças nessa produção? O que a linguagem construída nos diz sobre o próprio movimento?
Title in English
The collective subject of filmmaking within MST audiovisual production
Keywords in English
Collective Subject
Documentary
MST
Representation
Social Movement
Abstract in English
Filmmaking is a form of representation and a battle for hegemony in our society. The Landless Worker's Movement (MST) is Latin America's most significant social movement and has thirty-eight years of progressive history. I analyze the movement's audiovisual production led by marginalized voices independent of cinematographic institutions, media, and mainstream diffusion. The movement production reveals the construction of a Collective Subject. In this study, I compare the video of the 4th and 5th National Congress of the MST, the highest organizational instance. The movement allies produced the first video, and the movement produced the second one. What are the aesthetic changes between both productions? What does the film language tell us about the movement itself?
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.