• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
Document
Author
Full name
Paola Prestes Penney
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Mello, Cecilia Antakly de (President)
Freire, Rafael de Luna
Farias, Agnaldo Aricê Caldas
Freire, Marcius Cesar Soares
Ramos, Fernão Vitor Pessoa de Almeida
Title in Portuguese
A viagem permanente de Herbert Duschenes: arquiteto, educador e cineasta amador
Keywords in Portuguese
Cinema amador
Filme de dança
Filme de família
Filme de viagem
Herbert Duschenes
Abstract in Portuguese
Esta tese aborda os filmes realizados por Herbert Duschenes, arquiteto alemão e professor de história da arte radicado no Brasil em 1940. O arquivo fílmico que ele gerou é formado por 227 curtas-metragens em 8mm e Super 8, sem som, em cores e preto e branco, nunca antes estudados. O objetivo do projeto de pesquisa é afirmar a atuação de Duschenes não apenas como arquiteto e educador, mas como cineasta amador, e estabelecer sua produção como um dos mais expressivos conjuntos da cinematografia amadora brasileira. O mapeamento dos filmes revelou três grandes eixos temáticos: família, viagem e dança. Delimitado um corpus analítico de 22 filmes, a tese foi organizada em três partes onde cada um desses eixos é comentado em função da biografia e atividades profissionais exercidas por Duschenes, além do contexto histórico em que os filmes foram realizados. Os filmes também são analisados como obras em si e interpretados à luz da reflexão sobre o cinema amador que vem consolidando a relevância do gênero. Não menos importante, a interpretação inclui uma articulação com a produção de outros realizadores que atuaram no âmbito do cinema não industrial e autoral como Jonas Mekas, David Perlov e Maya Deren, inaugurando o diálogo entre esse cinema já consagrado e o de Duschenes. Com base nesses procedimentos, a pesquisa expõe não somente os aspectos cinematográficos da coleção Duschenes, mas aquilo que a torna um caso único na cinematografia brasileira, sua imanência ao mesmo tempo investigativa, artística e pedagógica.
Title in English
-
Keywords in English
Amateur cinema
Dance film
Family film
Herbert Duschenes
Travel film
Abstract in English
This thesis addresses the films made by Herbert Duschenes, German architect and art history lecturer who emigrated to Brazil in 1940. The film archive he generated comprehends 227 silent short films in 8mm and Super 8; both in color, and black and white, and never studied before. The goal of this research project is to assert Duschenes'relevance not only as an architect and educator, but as an amateur filmmaker, and establish his filmography as one of the most expressive bodies of work of its kind in Brazil. The assessment of the films revealed three main thematic axes: family, travel and dance. With a corpus of 22 works, the thesis is organized into three parts, where each axis is commented on according to Duschenes' biography and professional activities, as well as the historical context in which the films were made. The films are also analyzed as works per se, and interpreted in the light of studies on amateur cinema, that have been consolidating the significance of the genre. Moreover, the interpretation of the films includes an articulation of works from other non-industrial, auteur filmmakers such as Jonas Mekas, David Perlov and Maya Deren, thus inaugurating a dialog between this already established cinema and Duschenes' films. Through these procedures, this research exposes not only the cinematographic aspects of the archive, but also what makes it a unique and representative body in Brazilian cinematography, its simultaneously explorative, artistic and pedagogical immanence.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
PaolaPrestesPenney.pdf (12.47 Mbytes)
Publishing Date
2019-06-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.