• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-04102023-093858
Document
Author
Full name
Thiago Siqueira Venanzoni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Soares, Rosana de Lima (President)
Borelli, Silvia Helena Simões
Bragança, Maurício de
Coração, Claudio Rodrigues
Vicente, Eduardo
Title in Portuguese
Diversidade social e políticas culturais: práticas discursivas e coletivas no audiovisual brasileiro contemporâneo
Keywords in Portuguese
cinema brasileiro
coletivos audiovisuais
diversidade
políticas culturais
práticas discursivas
Abstract in Portuguese
A presente tese investiga os novos arranjos de produção em coletivos no audiovisual brasileiro recente, na década de 2010, por meio de suas práticas discursivas e de um circuito acionado por meio de políticas culturais. A hipótese da pesquisa indaga se, ao tematizar as identidades a partir dos territórios, raça, classe e gênero, a ideia de diversidade social presente nesse circuito e advinda dessas obras baliza, na cultura, formas renovadas de organização da produção e distribuição. Parte-se do aumento significativo das produções audiovisuais a partir de investimentos, sobretudo públicos, que traduzem o emblema da diversidade ordenador do Plano Nacional de Cultura (2010-2022). Demonstra-se, assim, como esse processo ocorre em três escalas, a partir dos modos de organização dos grupos, das narrativas articuladas nos filmes e da relação buscada junto aos públicos: 1) em produtoras já estabelecidas no campo do cinema brasileiro; 2) em produtoras de cinema criadas na última década, e 3) em coletivos de produção periféricos, que coexistem a essas e também ocupam espaços de criação e circulação audiovisual. Na conclusão do trabalho, afirma-se em como o reconhecimento se coloca como categoria social em narrativas audiovisuais a partir dos pontos de relação entre o sentido de coletivo nas produções, as hibridações estéticas e as políticas que possibilitaram essas organizações e práticas no audiovisual brasileiro.
Title in English
-
Keywords in English
audiovisual collectives
Brazilian cinema
cultural policies
discursive practices
diversity
Abstract in English
The present thesis investigates the new production arrangements in Brazilian audiovisual collectives in the 2010s. It analyses their discursive practices and how cultural policies activate the scene. The research hypothesises if, by thematising identities from categories as territories, race, class and gender, the notion of social diversity present in this sceneand emerging from these audiovisual piecespropels renewed models of production organisation and distribution in the cultural field. The research starts from the significant increase of audiovisual productions propelled by mostly public investments, translating a diversity motto that ordinates the Brazilian National Plan of Culture (2010-2022). This process occurs in three levels, accordingly to the modes of organisation of the groups, the narratives articulated in the films, and the aimed relationship with the audiences: 1) in production houses already established in the Brazilian cinematographic realm; 2) in producing houses created during the last decade; 3) in peripherical collective production companies, which coexist with the former and occupy spaces of audiovisual creation and dissemination. The thesiss final remarks problematise how recognition emerges as a social category in the audiovisual narratives emerging from the touchpoints between the sense of collective in the productions, the aesthetic hybridisations and the policies that facilitated the emergence of these organisations and practices in the Brazilian audiovisual scene.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.