• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2020.tde-04032021-144034
Document
Author
Full name
Debora Lucia Vieira Butruce
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Morettin, Eduardo Victorio (President)
Araújo, Luciana Sá Leitão Corrêa de
Lindner, Maria Laura Souza Alves Bezerra
Souza, Carlos Roberto Rodrigues de
Xavier, Ismail Norberto
Title in Portuguese
A restauração de filmes no Brasil e a incorporação da tecnologia digital no século XXI
Keywords in Portuguese
cinema brasileiro
patrimônio audiovisual
preservação audiovisual
restauração de filmes
tecnologia digital
Abstract in Portuguese
Esta tese tem como objetivo refletir sobre a restauração de filmes no Brasil e a transformação ocasionada pela incorporação da tecnologia digital nas práticas da atividade na virada dos anos 2000. Tem como eixo o exame de três restaurações realizadas em momentos históricos significativos para a área no país: O ébrio (1946), de Gilda de Abreu , exemplar da chamada restauração editorial efetuada no momento de transição da tecnologia fotoquímica para a tecnologia digital, processo finalizado em 1998; O padre e a moça (1966), de Joaquim Pedro de Andrade , primeiro trabalho de restauração digital em tecnologia 2K no Brasil, realizado em 2005; e O dragão da maldade contra o santo guerreiro (1969), de Glauber Rocha , projeto de restauração digital em 4K de um filme em cores, executado por um profissional brasileiro em um laboratório estrangeiro e encerrado em 2008. Procuramos verificar em que medida a disseminação das ferramentas digitais contribuiu para o amadurecimento do restauro de filmes no Brasil, até o momento do colapso da atividade em 2015, com o fechamento de laboratórios cinematográficos e de seus departamentos dedicados ao trabalho de restauração. De delimitação não consensual, o conceito de original, baliza central para a compreensão sobre o exercício da atividade de restauro, será debatido a partir das tentativas de definição empreendidas pela bibliografia estrangeira existente, a fim de apresentar seus possíveis entendimentos, para, em seguida, examinarmos de que maneira a prática brasileira se apropriou deste conceito. Através da compreensão sobre a articulação das dimensões histórica, estética e ética nas três obras fílmicas selecionadas, refletiremos sobre as implicações das escolhas realizadas em seus respectivos projetos de restauro e os resultados obtidos, buscando evidenciar a importância da restauração para a manutenção da integridade do patrimônio audiovisual brasileiro.
Title in English
-
Keywords in English
audiovisual heritage
audiovisual preservation
Brazilian cinema
digital technology
film restoration
Abstract in English
This thesis aims to reflect on film restoration in Brazil and the transformation caused by the incorporation of digital technology into film restoration practices at the turn of the 2000s. The axis of this work is to examine three restorations carried out at significant historical moments within the field of film restoration in Brazil: O ébrio by Gilda de Abreu (1946), an example of the socalled editorial restoration that was being carried out during the time of transition from photochemical to digital technology, completed in 1998; O padre e a moça, by Joaquim Pedro de Andrade (1966), the first digital restoration work using 2K technology in Brazil, carried out in 2005, and O dragão da maldade contra o santo guerreiro, by Glauber Rocha (1969), a digital restoration project in 4K of a color film, executed by a Brazilian restoration professional in a foreign film restoration laboratory and completed in 2008. Using these examples, I intend to analyze the historical trajectory of digital film restoration in Brazil. This thesis will verify the extent to which the dissemination of digital tools contributed to the maturation of film restoration in Brazil, until the moment that restoration activity collapsed in 2015 after the closing of cinematographic laboratories and their respective departments dedicated to restoration work. Controversial, the concept of the original, which is a central guideline for understanding the activity of restoration, will be debated by outlining the attempts towards defining the word which have been undertaken by texts within the existing foreign bibliography on the subject. The goal of such debates will be to present an array of possible interpretations that this concept has come under, and to then examine how Brazilian practice has appropriated these concepts. Through understanding the articulation of the historical, aesthetic and ethical dimension in the three selected film works, this thesis reflects on the implications of the choices made during their restoration process and the results obtained, seeking to highlight the importance of restoration for maintaining the integrity of Brazilian audiovisual heritage.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-03-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.