• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2014.tde-26022015-151118
Document
Author
Full name
Bertoneto Alves de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Mattar, Sumaya (President)
Fortes Junior, Hugo Fernando Salinas
Nunes, Lilian do Amaral
 
Title in Portuguese
Aula Site-Specificity no contexto de formação do artista: processos de emancipação e de subjetivação
Keywords in Portuguese
Aprendizagem artística
Arte contemporânea
Formação do artista
Site-Specificity
Abstract in Portuguese
A redefinição da escultura e as pautas atuais de criação, fazendo uso da prática de projeto, provocam mudanças na formação do artista. Da aula expandida à aula Site-Specificity. A hipótese estudada: o projeto didático pautado em explorar as possibilidades das formas de experimentação e procedimentos artísticos em projeto Site-Specificity, que traz a vida para a 'sala de aula', envolve mais o aluno, enquanto articulador de diferentes e complexas atividades no espaço público, supondo que essas características da prática de projeto Site-Specificity possam contribuir na formação do jovem artista e fornecer soluções às crescentes exigências de profissionalização que vem sofrendo a arte contemporânea em relação à sociedade. O principal objetivo: explorar as possibilidades de renovação das formas de experimentação e procedimentos em projeto Site-Specificity para descrever e explorar suas contribuições na formação do artista. Os objetivos específicos correspondem ao percurso da dissertação e ao processo das aulas 'site', para os quais os três capítulos são como um campo das relações dialéticas, onde o Site-Specificity designa igualmente tanto o que é proposto para ser realizado quanto o que é feito para atingi-lo. Essa relação dialética leva a muitas possibilidades de operacionalizar projetos, tendo em vista as diferentes preocupações dos alunos. Concluindo, cada capítulo, respectivamente, concorre para um objetivo. O primeiro capítulo é uma reflexão sobre a expansão da escultura e as transformações do Site-Specificity; o segundo capítulo é sobre as aulas Site- Specificity e por último, no terceiro capítulo denominado "Dupla exposição", apresento exposições realizadas por alunos como resultados do processo de aprendizagem a partir das aulas Site-Specificity.
 
Title in English
Site-Specificity Class in the context of the artsist's education: processes of emancipation and subjectivity
Keywords in English
Artistic learning
Contemporary art
Formation of the artist
Site-Specificity
Abstract in English
The redefinition of sculpture and the current guidelines for creation, through the practice of projects, provoke change in the artist's formation. The class expanded to learning Site-Specificity. The studied hypothesis, along with the educational project outlined to explore the possibilities of forms of experimentation as well as the artistic procedures in Site-Specificity project, bring life into the 'classroom' and better involve the students as they perform different and complex activities in public spaces, supposing that these characteristics from the practice of Site-Specificity project can contribute to the formation of the young artist and provide some solutions to the growing demands of professionalization that has been suffering contemporary art in relation to society. The main goal was to explore the possibilities of the renewal of both, the forms of experimentation and the procedures in Site-Specificity project to depict and explain its influences and contributions to an artist's formation. The specific goals correspond to the course taken by the dissertation and the 'site' classes' process, of which the three chapters stand as fields of dialectical relationships, where Site-Specificity designates equally what is to be accomplished as well as what is done in order to achieve it. This dialectical relationship leads to many possibilities of operating projects, having in mind the different student's concerns. In conclusion, each chapter, respectively, collaborates to a goal. The first chapter is a reflection of the expansion of sculpture and the Site-Specificity's transformations; the second chapter is about the Site-Specificity classes, and lastly, the third chapter denominated "Double exposure", presents student's exhibitions as a result of the learning process from the Site-Specificity classes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-03-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors.
CeTI-SC/STI
© 2001-2024. Digital Library of Theses and Dissertations of USP.