• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2011.tde-12032013-163146
Document
Author
Full name
Maria Cristina Blanco
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Rizzi, Maria Christina de Souza Lima (President)
Cury, Marília Xavier
Mubarac, Luiz Claudio
Title in Portuguese
Arte-educação no Museu Casa da Xilogravura da cidade de Campos do Jordão: uma proposta poética
Keywords in Portuguese
Arte - educação
Leitura da obra de arte
Museologia
Xilogravura
Abstract in Portuguese
O presente trabalho teve como preocupação central estudar o Museu Casa da Xilogravura da cidade de Campos do Jordão. A questão principal da pesquisa foi desenvolvida sob o ponto de vista da colaboração da Arte-Educação nas ações educativas desse museu. Outros assuntos pertinentes a ele foram desenvolvidos como, por exemplo, seu histórico, nele constando sua constituição, transformação e descrição física. Foram contabilizados os dados quantitativos do público escolar que frequentou a instituição nos últimos três anos. A respeito do público geral, foram contabilizados os dezenove anos de frequência ao museu. Os conceitos de Museologia e Comunicação Museológica também nos ajudaram a guiar os caminhos teóricos e práticos que escolhemos para criar uma atividade para o setor educativo do museu. Presente neste trabalho, está uma pequena história da Xilogravura, que buscou estudar o seu início, datado aproximadamente no século XV, na Europa. Elaboramos um diagnóstico, dando uma amostragem do quadro geral do funcionamento do museu e algumas sugestões elaboradas por nós, que constam neste tópico. E, finalmente, preparamos uma proposta de atividade educativa para o museu pesquisado, que reflete os conceitos sobre a leitura da obra de arte.
Abstract in English
The main concern of this work was to study the Casa da Xilogravura Museum of the city of Campos do Jordão. The research chief question was surveyed through the point of view of the Arts-Education collaboration in the educational actions of this museum. Other pertinent subjects were canvassed, such as its history, comprising its constitution, transformation and physical description. The work assessed the data of the school public attending the museum in the last three years. Regarding the public in general, it assessed the nineteen year attendance to the museum. The concepts of Museology and Museum Communication also helped as guidelines for the theoretical and practical paths we chose to create an activity for the museum educational sector. This work comprises a short history of Woodcut, which aimed to study its dawn, dated approximately in the Fifteenth Century, in Europe. We developed a diagnosis, offering a sample of the museum overall functioning, which also contains some suggestions elaborated by us. Finally, we proposed an educational activity for the museum in question, reflecting the concepts on the reading of a work of art.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-03-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.