• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2020.tde-09032021-145424
Document
Author
Full name
Maria Madalena Monteiro da Rocha
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Machado, Regina Stela Barcelos (President)
Biccas, Maurilane de Souza
Souza, Ana Lúcia Silva
Title in Portuguese
Pisando o ar: reflexões sobre o uso dos contos de tradição oral em processos de ensino-aprendizagem
Keywords in Portuguese
Abordagem teórico-poética
Alfabetização
Aprendizagem dialógica
Arte-educação
Contos de tradição oral
Formação de professores
Abstract in Portuguese
Esta dissertação apresenta o trabalho realizado pela pesquisadora utilizando os contos de tradição oral em processos de aprendizagem ao longo de 20 anos de prática como arte-educadora. A investigação tem como foco a relação entre aprendizagem e contos de tradição oral e considera a hipótese de que a vivência com tais contos aciona um caminho de aprendizagem que outras intervenções não fazem, exercendo significativo papel no processo educativo. Como uma das fontes de inspiração, o presente estudo traz uma síntese da abordagem teórico-poética proposta por Regina Machado para a formação de professores de Artes, e a partir daí narra três experiências: o uso dos contos de tradição oral na alfabetização de crianças; a formação de voluntárias contadoras de histórias; e a formação continuada de docentes de áreas não diretamente ligadas à Arte. Para isso, utiliza fotografias, relatórios, planejamentos, trechos de diário de bordo e textos reflexivos coletados ao longo do percurso, bem como questionários respondidos por alguns profissionais que participaram dos processos formativos citados na pesquisa. O propósito do trabalho é revelar as contribuições da arte de contar histórias para práticas educativas em diferentes contextos, no sentido da ampliação do olhar de educadores para o uso específico de contos como ferramentas de mobilização da aprendizagem.
Title in English
-
Keywords in English
Art-education
Dialogical Learning
Literacy
Tales of oral tradition
Teacher training
Theoretic-poetic approach
Abstract in English
This dissertation presents the work done by the researcher using tales of oral tradition in learning processes throughout twenty years of her practice as an art educator. The research focuses on the interrogation of the relationship between learning and oral tradition tales and considers the hypothesis that the experience of contact with such tales triggers a learning path that other interventions do not trigger, playing a significant role in the educational process. As one of its sources of inspiration, the research shows a synthesis of the theoretic-poetic approach for the formation of Art teachers proposed by Regina Machado and, on this basis, it narrates three experiences: the use of oral tradition tales in the literacy of children; the formation of storytelling volunteers; and, the continued formation of teachers in areas that are not directly related to Art. To support her work, the author uses photographs, reports, planning, logbook passages, and reflective texts collected along the way, as well as questionnaires answered by some professionals who participated in the formative processes cited in the survey. The purpose of the work is to reveal the contributions of the art of telling stories to educational practices in different contexts, in the sense of broadening the view of educators for the specific use of tales as tools for mobilizing learning.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-03-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.