• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-05092017-090742
Document
Author
Full name
Carlos Weiner Mariano de Souza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Rizzi, Maria Christina de Souza Lima (President)
Rosenthal, Dália
Fernandes, Sonia Regina
Frade, Isabela Nascimento
Minerini Neto, José
Title in Portuguese
O corpo da arte: a experiência da imagem no ensino contemporâneo das artes visuais
Keywords in Portuguese
Arte
contemporâneo
Educação
Experiência estética
Imagem
Lucimar Bello Frange
Práticas artísticas
Abstract in Portuguese
O pressuposto teórico dessa investigação é que a imagem constitui a célula ou singularidade que aciona as políticas cognitivas de subjetivação e alteridade. Por meio das práticas artísticas e da percepção estética, ela concede sentido ao corpo da educação pela arte. Isso posto, o objetivo teórico da pesquisa foi contribuir para a compreensão dos modos de produção da imagem nas poéticas contemporâneas nas artes visuais e seu papel na experiência estética, examinando sua relação e seus efeitos sobre os processos mediados pelo ensino da arte, a partir da prática de artistas educadores. Entende-se que esse seja um objeto que aborda um fenômeno de caráter contemporâneo, sobre o qual o pesquisador possui pouca ou nenhuma influência, o que justificou a utilização do método de estudo de caso. Para sua efetivação foi definido um ator chave, unidade de análise do estudo de caso. Definiu-se pelo foco no trabalho da pesquisadora, professora e artista contemporânea Lucimar Bello Frange, cuja trajetória destaca-se como referência no contexto artístico e educacional nos últimos 30 anos. A execução da pesquisa de campo foi guiada por três objetivos específicos, todos eles relacionados ao trabalho do ator chave, sendo eles: refletir sobre sua trajetória, no âmbito das poéticas contemporâneas, desde os anos 1990; compreender como a experiência da, e com a imagem se realiza; analisar como são ativadas as políticas cognitivas por meio da experiência com a imagem, com ênfase no projeto/performance intitulado "Desenhos de Comer". A pesquisa assumiu a perspectiva qualitativa e exploratória, suportada por três métodos considerados os mais adequados para abordagem do objeto: pesquisa documental, análise de entrevistas e observação direta participante. Desses métodos foram derivados procedimentos que produziram os dados que foram triangulados por meio de três categorias de pesquisa: prática artística, experiência da, e com a imagem, e, processos pedagógicos. A interpretação dos resultados permitiu organizar os resultados em 3 capítulos: no primeiro deles são discutidos os fundamentos teóricos e realizados diálogos com artistas contemporâneos, o que permitiu sustentar a pesquisa em termos de conceitos e linhas de pensamento; o segundo é dedicado à apresentação do procedimento metodológico utilizado para a execução da pesquisa; o último capítulo apresenta os resultados do estudo de caso e está subdividido em quatro sessões, que apresentam os resultados conforme cada método escolhido, para a seguir realizar o processo de triangulação.
Title in English
-
Keywords in English
Art
Artistic practices
contemporary
Education
Esthetic experience
Image
Lucimar Bello Frange
Abstract in English
The theoretical assumption of this investigation is that the image constitutes the cell or singularity that triggers the cognitive policies of subjectivation and otherness. Through artistic practices and aesthetic perception, it gives meaning to the body of education through art. Thus, the theoretical objective of the research was to contribute to the understanding of the modes of image production in contemporary poetics in the visual arts and its role in aesthetic experience, examining their relation and its effects on the processes mediated by the teaching of art, from the Practice of educating artists. It is understood that this is an object that addresses a phenomenon of contemporary character, about which the researcher has little or no influence, which justified the use of the case study method. For its effectiveness, a key actor, unit of analysis of the case study was defined. It was defined by the focus on the work of the researcher, teacher and contemporary artist Lucimar Bello Frange, whose trajectory stands out as a reference in the artistic and educational context in the last 30 years. The execution of the field research was guided by three specific objectives, all of them related to the work of the key actor: to reflect on his trajectory, in the context of contemporary poetics, since the 1990s; Understand how the experience of and with the image is realized; To analyze how cognitive policies are activated through experience with the image, with emphasis on the project / performance entitled "Desenhos de Comer." The research assumed the qualitative and exploratory perspective, supported by three methods considered the most appropriate to approach the object: documentary research, analysis of interviews and participant direct observation. From these methods were derived procedures that produced the data that were triangulated through three categories of research: artistic practice, experience of and with the image, and, pedagogical processes. The interpretation of the results allowed us to organize the results into three chapters: the first one discusses the theoretical foundations and the dialogues with contemporary artists that allowed to support the research in terms of concepts and lines of thought; The second is dedicated to the presentation of the methodological procedure used for the execution of the research; The last chapter presents the results of the case study and is subdivided into four sessions, which present the results according to each chosen method, to carry out the triangulation process
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-09-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.