• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2017.tde-03022017-163215
Document
Author
Full name
Mauricio da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Rizzi, Maria Christina de Souza Lima (President)
Ferraz, Maria Heloisa Corrêa de Toledo
Machado, Eliany Salvatierra
Title in Portuguese
A contribuição da abordagem triangular do ensino das artes e culturas visuais para o desenvolvimento da epistemologia da educomunicação
Keywords in Portuguese
Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais
Arte/Educação
Comunicação/Educação
Educomunicação
Epistemologia
Abstract in Portuguese
SILVA, Mauricio da. A contribuição da Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais para o desenvolvimento da epistemologia da Educomunicação. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado) ­ Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Inspirado em observações da práxis Arteducativa e Educomunicativa, este trabalho identifica e analisa as inter-relações teóricas da Arte/Educação, no paradigma da Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais, e a Comunicação/Educação, no paradigma da Educomunicação, com o objetivo de refletir sobre os pontos que tem em comum para apontar as possíveis contribuições que a Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais pode fazer para o aprofundamento conceitual do campo da Educomunicação. São apresentadas as estruturas/sistemas das áreas de conhecimento híbridas da Arte/Educação e Comunicação/Educação dentro de um olhar transdisciplinar e suas diferentes vertentes relacionadas aos contextos, para referência comparativa na fundamentação das características da Abordagem Triangular e da Educomunicação. Por fim é indicado o Ler-Fazer- Contextualizar, base da Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais como processo orientador para a desenvolvimento da práxis e epistemologia da Educomunicação.
Title in English
-
Keywords in English
Arte/Education
Comunication/Education
Educommunication
Epistemology
Triangular Teaching Approach of Arts and Visual Cultures
Abstract in English
Teaching Art and Visual Cultures can bring to conceptual deepenings in the field of Educomunication. This study exposes the structures/systems in hybrid knowledge areas of Art/Education as well as Communication/Education through a transdisciplinary view and their various contextualized dimensions, for comparative reference purposes, based on the grounds of the characteristics of the Triangular Approach and Educommunication. Finally, indicates the three combined actions Read-Do-Contextualize, the foundations of Triangular Teaching Approach of Arts and Visual Cultures, as a guiding process for the praxis and epistemology of Educommunication development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MauriciodaSilvaVC.pdf (2.70 Mbytes)
Publishing Date
2017-02-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.