• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-26082021-121921
Documento
Autor
Nombre completo
Livia Paola Gorresio
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2021
Director
Tribunal
Fortes Junior, Hugo Fernando Salinas (Presidente)
Araújo, Nivalda Assunção de
Barrios, Vicente Carlos Martinez
Mesquita, Tiago dos Santos
Rosenthal, Dália
Título en portugués
Sentimento da Cor
Palabras clave en portugués
Cor
Percepção
Pintura
Símbolo
Resumen en portugués
Esta pesquisa busca investigar a percepção das cores no âmbito visual, mas sobretudo, no campo simbólico, tendo como intenção reunir estas duas perspectivas do pensamento sobre a cor dentro do campo das artes visuais. Na tentativa de unir estes dois extremos, primeiramente fiz um levantamento histórico, salientando os sentidos dados à cor azul ao longo do tempo, podendo assim situar as minhas criações produzidas com esta cor. Posteriormente, reflito por meio de aproximações sobre as minhas obras e as de outros artistas cuja a cor, é o fundamento da obra, contextualizando assim, a minha produção. Saliento nesta tese a compreensão da cor não só como um estímulo visual, ou seja, pura visualidade, mas preponderantemente, como característica psicológica que se revela através dos símbolos e estados emocionais. Sendo o carácter psicológico da cor, o simbólico, a questão que vem se colocando cada vez mais presente na minha produção.
Título en inglés
-
Palabras clave en inglés
Color
Painting
Perception
Simbolic
Resumen en inglés
This research seeks to investigate the perception of colors in the visual sphere, but above all, in the symbolic field, with the intention of bringing together these two perspectives of thought about color within the field of visual arts. In an attempt to unite these two extremes, I first made a historical survey, highlighting the meanings given to the color blue over time, thus being able to situate my creations produced with this color. Later, I reflect through approximations about my works and those of other artists whose color is the foundation of the work, hereby contextualizing my production. I emphasize in this thesis the understanding of color not only as a visual stimulus, that is, pure visuality, but also predominantly, as a psychological characteristic that is revealed through symbols and emotional states. Being the psychological character of color, the symbolic, the question that has been becoming more and more present in my production.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2021-08-26
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.