• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2016.tde-20092016-154712
Document
Author
Full name
Carlos Felipe Guzmán Cuberos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Grossmann, Martin (President)
Fernandes, Patrícia Moran
Garbelotti, Raquel de Oliveira Pedro
Title in Portuguese
Tramas da montagem: exercícios para recontar incessantemente a história
Keywords in Portuguese
artes visuais
café
cinema
história visual
Montagem
Abstract in Portuguese
A partir da análise do conceito de 'montagem' cinematográfica na obra de Jean-Luc Godard e sua identificação com as noções de 'história' e 'arquivo', propõem-se 'exercícios' que procuram explicar, de modo teórico-prático, a hipótese fundamental do projeto: a 'montagem' é uma ferramenta que, apropriada pelas artes visuais, gera conhecimento e permite reordenar a história. A indagação teórica pensa a 'montagem' como elemento que desliza do campo audiovisual. O conceito desloca-se no desenvolvimento de um trabalho que gera conexões com a produção artística, tanto quanto com a escrita da história por meio da arte. A primeira parte apresenta um processo de criação em artes visuais onde se desenvolvem 'exercícios de montagem'. Como artista, coloco-me numa situação de deslocamento, vivendo como estrangeiro na cidade de São Paulo. A série de trabalhos é feita por meio da identificação da história econômica do café, como peça fundamental na construção do estado moderno brasileiro e colombiano. Os trabalhos buscam a emergência de narrações, novos olhares que podem aparecer no choque de imagens, na 'montagem' como ferramenta para recontar uma história. A segunda parte apresenta um ensaio, que em sua estrutura, é proposto como um 'filme'. Este exercício literário tem foco na história da arte colombiana e procura ser um contraponto teórico ao processo de criação em artes visuais.
Title in English
-
Keywords in English
cinematography
coffee
Montage
visual arts
visual history
Abstract in English
The analysis of the cinematographic notion of 'montage' in the work of Jean-Luc Godard, as well as its relation with 'history' and 'archive', are the points of departure to explain the main concept of this project: 'Montage' is a tool which, when appropriated by the Visual Arts, produces knowledge and enables the rearrangement of history. The theoretical framework places 'montage' as an element that escapes the audiovisual field. Here, the concept is widened to enable connections with artistic production, as well as with the writing of history through art. The first part deals with a creation process, where 'montage exercises' took place. As an artist, I find myself in a situation of displacement, by living as a foreigner in the city of Sao Paulo; works were thereby created by identifying the economic history of coffee as a fundamental element of the formation of the modern states of Brazil and Colombia. The work inquires about narrations and produces a new gaze in the clash of images, and work as a tool in the 'montage' to retell a history. The second part is an essay, a literary exercise that in its structure is proposed as a 'film'. It focuses on the history of Colombian Art, and looks for a theoretical counterpoint to the creative process of visual arts.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-09-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.