Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-06022018-095724
Document
Author
Full name
Priscila Duarte Guerra
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Tavares, Monica Baptista Sampaio (President)
Donati, Luisa Angélica Paraguai
Hanns, Daniela Kutschat
Title in Portuguese
A face revisitada por meio de máscaras pós-humanas: desafios estéticos e subjetivos
Keywords in Portuguese
Arte Tecnológica
Face
Máscara
Pós-humanismo
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa pretende examinar as possibilidades estéticas e subjetivas inerentes a máscaras pós-humanas. A fim de analisar a abordagem artística da face, selecionamos algumas obras de Lygia Clark, Hyungkoo Lee, France Cadet e Sterling Crispin para estudos de caso. Estes, destacados nos capítulos um, dois, três e quatro, nos permitem analisar de forma detalhada, trabalhos que esclarecem indutivamente a dinâmica da situação investigada. Em diálogo com os estudos de caso, é conduzida pesquisa de laboratório em que a face é também elaborada como máscara artística no âmbito da produção da pesquisadora, criada a partir da confluência entre meios artesanais, de produção de massa e meios digitais, ao gerar modelos tridimensionais e sua consequente representação física por meio da fabricação digital. Agrupamos as obras de acordo com vínculos aos procedimentos artísticos de recriação, dissimulação e simulação. Determinados assuntos surgidos das análises das obras ganharam embasamento teórico por meio de tópicos conceituais que discutem aspectos estéticos e subjetivos. Para a realização do estudo, desenvolvemos pesquisa bibliográfica, estudo de caso das obras dos artistas selecionados, pesquisa em laboratório e participações em congressos e mostras ligadas à Arte Tecnológica. Os resultados subjetivos e perceptivos da manipulação da face na arte tecnológica refletem o questionamento acerca da construção de singularidades e as transformações na concepção de ser humano. Assim, intenciona-se contribuir com o meio acadêmico, a sociedade e as artes na discussão sobre as subjetividades emergentes em contexto tecnológico.
Title in English
-
Keywords in English
Face
Mask
Posthumanism
Technological Art
Abstract in English
This research intends to examine the aesthetic and subjective possibilities inherent to posthuman masks. In order to analyze the artistic approach of the face, we selected some works by Lygia Clark, Hyungkoo Lee, France Cadet and Sterling Crispin for case studies. These, highlighted in chapters one, two, three and four, allow us to analyze in detail works that clarify inductively the dynamics of the situation investigated. In dialogue with the case studies a laboratory research is conducted where the face is also fabricated as an artistic mask within the scope of the researcher's production, created from the confluence of artisanal, mass production and digital media, generating three-dimensional models and its consequent physical representation through digital fabrication. We grouped the works in accordance with the artistic procedures of recreation, dissimulation and simulation. Certain issues arising from the analysis of the works have gained theoretical basis through conceptual topics that discuss aesthetic and subjective aspects. For the study, we developed bibliographic research, case study of the works of selected artists, laboratory research and participation in congresses and exhibitions related to Technological Art. The subjective and perceptive results of the manipulation of the face in the technological art reflect the questioning about the construction of singularities and the changes in the concept of human being. Thus, it intends to contribute to academia, society and the arts in the discussion about emerging subjectivities in technological context.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-02-08