Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-05122018-094222
Document
Author
Full name
Tiago Gualberto Morais
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Bahia, Dora Longo (President)
Benetti, Liliane
Ramos, Celia Maria Antonacci
Title in Portuguese
Lembrança de Nhô Tim
Keywords in Portuguese
Arte
Ficção
Memória
Sistema da arte
Terra
Abstract in Portuguese
Este trabalho investiga as relações entre a exploração da terra realizada pela prática da mineração e estratégias de produção de memória a partir da proposta de um diálogo artístico na comunidade do bairro Resplendor, na cidade de Igarapé-MG. Esta região de recente urbanização destaca-se, especialmente, pelas transformações da paisagem em decorrência da proximidade com grandes empreendimentos: o centro de arte contemporânea Inhotim; a economia mineradora; a instalação de presídios (Bicas I e II) e a construção de conjuntos habitacionais populares. Partindo de uma série de intervenções nesta localidade realizada em 11 de setembro de 2016, a qual possui no objeto Lembrança de Nhô Tim seu eixo central, propus a elaboração desta publicação impressa de caráter ficcional reunindo registros audiovisuais, documentos, imagens de trabalhos artísticos e depoimentos desta experiência e seus desdobramentos ao longo deste curso de mestrado. Aspira-se ampliar as compreensões artísticas contemporâneas envoltas em práticas capazes de aglutinar aspectos envolvidos com o sistema da arte, o convívio comunitário e com a invenção de memórias.
Title in English
-
Keywords in English
Art
Art system
Fiction
Land
Memory
Abstract in English
This work studies the connections between the exploitation of land carried out by the practice of mining and strategies of memory production made from the proposal of an artistic dialogue in the community of Resplendor, in the city of Igarapé- -MG. This region of recent urbanization stands out, especially, considering the transformations of the landscape due to the presence of large enterprises: the Center of Contemporary Art Inhotim; mining economy; installation of the prisons (Bicas I and II) and the establishment of popular housing. Starting from a series of interventions in this location, realized on September 11th 2016, which has the object Souvenir of Nhô Tim as it's central axis, I proposed the elaboration of this printed publication which has a fictional character and gathers audiovisual records, documentation, images of art works and testimonies of this experience and its unfolding during the course of this Masters degree program. The aim is to broaden the contemporary art comprehension wrapped in practices capable of agglutinating aspects involved in art systems, community living and with the invention of memories.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-12-05