• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-26082021-231307
Document
Author
Full name
Mauricio Perez
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Souza, Rodolfo Nogueira Coelho de (President)
Almeida, Anselmo Guerra de
Faria, Regis Rossi Alves
Fernandes, Patrícia Moran
Ribeiro, Felipe de Almeida
Title in Portuguese
Materialidade e criação musical: a presença dos meios nos processos criativos
Keywords in Portuguese
Criação musical
Estudo das mídias
Materialidade
Técnica
Tecnologia
Abstract in Portuguese
Este trabalho propõe a aplicação do conceito de materialidade dos meios de comunicação aos meios de criação musical. Para tal propósito, em princípio, é apresentado o conceito de materialidade no âmbito da teoria da comunicação e como ele pode abranger os meios em diversos sentidos. Em um segundo momento são apresentados, ainda dentro dos media studies, reflexões e casos relacionados a como a materialidade dos meios está presente, interage e é protagonista no processo imaginativo e criativo. A partir destas reflexões é proposto, por meio de alguns estudos de caso, com ferramentas próprias do fazer musical - instrumentos tradicionais, equipamentos eletrônicos e softwares de programação - como o entendimento da presença da materialidade nestes meios pode ocorrer em várias situações do processo criativo. Identifica-se que esta presença pode se dar de, pelo menos, três maneiras, a saber, a materialidade como modulação, como sistema de possibilidades e como condição para emergências da criação. Com isto, propõe-se que a presença da materialidade dos meios no processo criativo em música, por um lado, leva a consideração dos meios ou instrumentos como condição para a criação e, por outro lado, o entendimento da criação como um processo não abstrato, mas que se origina e se constrói a partir da inter-relação entre o indivíduo e a matéria.
Title in English
-
Keywords in English
Materiality
Media Studies
Musical creation
Technique
Technology
Abstract in English
This work proposes the application of the concept of materiality of the media of communication to the media of musical creation. For this purpose, in principle, the concept of materiality is presented within the scope of communication theory and how it can encompass the media in different ways. In a second moment, reflections and cases related to how the materiality of the media are present, interact and are protagonists in the imaginative and creative process are presented, still within the media studies. Based on these reflections, it is proposed, through some case studies, with tools specific to making music - traditional instruments, electronic equipment and programming software - how the understanding of the presence of materiality in these media can occur in various situations of the creative process. It is identified that this presence can occur in at least three ways, namely, materiality as modulation, as a system of possibilities and as a condition for emergencies of creation. With this, it is proposed that the presence of the materiality of the media in the creative process in music, on the one hand, takes the consideration of the media or instruments as a condition for creation and, on the other hand, the understanding of creation as a non-abstract process, but which originates and is built from the interrelationship between the individual and matter.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-08-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.