• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2013.tde-22082013-155143
Document
Author
Full name
Claudio Horacio Vitale
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Costa, Rogério Luiz Moraes (President)
Menezes Filho, Florivaldo
Moreira, Adriana Lopes da Cunha
Garcia, Denise Hortência Lopes
Salles, Paulo de Tarso Camargo Cambraia
Title in Portuguese
A gradação nas obras de György Ligeti dos anos sessenta
Keywords in Portuguese
continuum
desvio
gradação
proximidade
transição
Abstract in Portuguese
Esta tese tem por objetivo estudar as obras do compositor György Ligeti dos anos sessenta a através do conceito de gradação. Em termos gerais, as obras desses anos são construídas a partir da harmonia do cluster e da superposição de diferentes estruturas rítmicas. A ideia de gradação é elaborada tomando como base conhecimentos provenientes de diversas áreas tais como a retórica, a literatura, a filosofia, a linguística, as artes visuais e a música. No que diz respeito à análise das obras de Ligeti estudam-se aspectos como: a superposição de diferentes divisões do tempo, as relações entre ritmo e textura e os vínculos entre gradação superpostas. Obras como Atmosphères e o Quarteto de Cordas nº 2 são estudadas com maior detalhamento em função de conceitos como gradação, continuum e desvio. A partir dos diferentes estudos conclui-se que a ideia de gradação, entendida como uma ordenação que aumenta ou diminui progressivamente em relação a uma qualidade ou propriedade, constitui o fundamento das obras escritas por Ligeti nos anos sessenta. Esta noção funciona tanto no nível do procedimento como do próprio pensamento composicional.
Keywords in English
continuum
deviation
gradation
György Ligeti
proximity
transition
Abstract in English
The goal of this thesis is to study the works of György Ligeti composed in the sixties, taking as principal idea for this analysis the concept of gradation. In general terms, the works of these years were composed taking into account the cluster harmony and the superposition of different rhythmic structures. The idea of gradation is based on concepts taken from different areas such as rhetoric, literature, philosophy, linguistics, visual arts and music. In the analysis of the works of Ligeti we study several aspects such as: superposition of different divisions of time, relationship between rhythm and texture and connections between overlaid gradation processes. The compositions Atmosph` eres and String Quartet nº 2 are studied in more detail taking into account the concepts of gradation, continuum and deviation. Based on these different studies we conclude that the idea of gradation, understood as an order of things that grows or diminishes progressively with respect to a quality or property, constitutes the basis of the works written by Ligeti in the sixties. This notion is appropriate both at the level of procedure and at the proper compositional thinking.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
claudiovitale.pdf (10.29 Mbytes)
Publishing Date
2013-08-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.