Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2013.tde-22082013-141410
Document
Author
Full name
Rogério Lourenço dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Monteiro, Eduardo Henrique Soares (President)
Marin, Rosa Maria Tolon
Shimabuco, Luciana Sayure
Souza, Iracele Aparecida Vera Livero de
Videira Junior, Mario Rodrigues
Title in Portuguese
Uma proposta de método para ensino de piano em grupo destinado ao curso de piano complementar nas universidades brasileiras
Keywords in Portuguese
Estudo e ensino do piano
Método de piano
Pedagogia do piano
Piano complementar
Piano em grupo
Abstract in Portuguese
A presente tese teve como motivação inicial a confecção de um método de ensino de piano em grupo para utilização nos cursos de piano complementar das universidades brasileiras. Neste trabalho, relatam-se as etapas e processos reflexivos percorridos por este autor durante esta empreitada. Primeiramente, foi feita uma pesquisa histórica a respeito do surgimento do piano em grupo na Europa e nos Estados Unidos, chegando-se até às tecnologias utilizadas atualmente, assim como uma análise do cenário relativo ao ensino do piano em grupo e da disciplina de piano complementar nas universidades brasileiras. No segundo capítulo, apresenta-se uma análise crítica e comparativa dos mais importantes métodos de ensino em grupo existentes atualmente. O capítulo final descreve a organização do método considerada ideal para uma proposta de método de ensino de piano em grupo nas universidades brasileiras e apresenta parte dos exercícios confeccionados para o desenvolver cada uma das habilidades funcionais que são trabalhadas nos diversos capítulos do método elaborado ao longo desta pesquisa, assim como o porquê das escolhas envolvidas em sua confecção.
Keywords in English
Group Piano
Piano
Method
Piano pedagogy
Piano skills
Piano study and instruction
Abstract in English
This thesis had as its impetus the development of a group piano method designed for college level piano classes in the universities of Brazil. The purpose of this work is to reflect upon the process used in this endeavor. The first chapter presents a historical background from the beginnings of group piano instruction in Europe and the United States until its culmination in the technological era. It also examines group piano teaching in the secondary piano courses among Brazilian universities. The second chapter is a comparative analysis of the most important group piano methods currently in use. The final chapter describes the format and function considered ideal as a basis for the method of group piano teaching in Brazilian universities. Furthermore, it presents a sample of the exercises composed to develop each of the piano skills that are presented throughout the chapters of the method produced alongside with this research, as well as the rationale involved in its creation.
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-08-23