• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2014.tde-20052014-154114
Document
Author
Full name
Eliana Maria de Almeida Monteiro da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Zani Netto, Amilcar (President)
Magalhães, Ana Gonçalves
Barancoski, Ingrid Emma Perle
Lima, Sonia Regina Albano de
Souza, Rodolfo Nogueira Coelho de
Title in Portuguese
Beatriz Balzi e o piano da América Latina: a música erudita deste continente analisada a partir das gravações da pianista na série de CDs Compositores Latino-Americanos
Keywords in Portuguese
Beatriz Balzi
Compositores Latino-americanos
Música erudita
Piano
Abstract in Portuguese
Este trabalho foi dividido em duas partes, por se tratar de uma pesquisa em que assuntos se complementam sem abrir mão de sua importância individual. Estes assuntos são a figura da pianista Beatriz Balzi e a música erudita latino-americana para piano. Seus caminhos se cruzam em 1984, ano em que Beatriz Balzi iniciou uma série de gravações deste repertório, registrando peças compostas entre 1898 e 1997 em uma coleção de CDs intitulada Compositores Latino-americanos. Uma vasta gama de técnicas, estilos e procedimentos composicionais foram exemplificados por Beatriz Balzi nas 54 peças de sua série de CDs. Oriundas de 13 países, tais composições testemunham a formação do patrimônio cultural deste continente, no período em que o mesmo lutava para ser reconhecido por suas características próprias. Esta conclusão emerge da análise realizada sobre as partituras utilizadas pela pianista em suas gravações, unida ao estudo dos encartes que acompanham os CDs, à audição dos mesmos e às entrevistas com compositores gravados. Um panorama histórico resumido da música erudita do século XX foi formulado para contextualizar este repertório. Por sua vez, a biografia de Beatriz Balzi e a dissertação sobre sua trajetória na confecção da série Compositores Latino-americanos, material inédito e peculiar na década em que foi criado, levantam a seguinte questão: por que teria a pianista se empenhado em tal tarefa, em vez de abraçar um repertório mais acessível a si mesma e ao público? A resposta que ecoa é a militância pela valorização da música destes autores e deles próprios, além da luta pela aproximação dos povos deste continente através do conhecimento mútuo. Embora este tipo de pesquisa tenha atraído a atenção de músicos e estudiosos do século XXI, a música erudita latino-americana foi sempre relegada ao segundo plano no universo da música de concerto ocidental. A série de Beatriz Balzi e o presente trabalho contribuem para preencher esta lacuna.
Keywords in English
Art Music
Beatriz Balzi
Latin American Composers
Piano
Abstract in English
This paper was divided into two parts, as it deals with research where topics complement each other, without giving up their individual importance. These topics are the figure of the pianist Beatriz Balzi and the Latin American piano art music. Their paths crossed in 1984, the year when Beatriz Balzi started a series of recordings of this repertoire, registering pieces composed from 1898 to 1997 in a CD collection under the title of Latin American Composers. A wide range of techniques, styles and compositional procedures were exemplified by Beatriz Balzi in the 54 pieces of her CD series. Originated from 13 countries, such compositions testify the formation of this continent's cultural heritage, in the period when it struggled to be recognized for its own characteristics. This conclusion emerges from the analysis carried out on the scores used by the above-mentioned pianist in her recordings, together with the study of the inserts attached to the CDs, the listening to them, and the interviews with recorded composers. A summarized historical panorama of the XX Century's classical music was formulated in order to contextualize this repertoire. On its turn, Beatriz Balzi's biography and the dissertation on her trajectory in the completion of the Latin American Composers series, unpublished material which was distinctive in the decade in which it was created, give rise to the following question: why would the pianist devote herself to such a task, instead of embracing a repertoire which would be more accessible to herself and to the audience? The answer that echoes is the militancy for the valuing of these authors' music as well as their own valuing, in addition to bringing together the peoples of this continent by means of mutual knowledge. Although this type of research has attracted the attention of the XXI Century musicians and scholars, the Latin American art music has always been relegated to a less important place in the universe of the Western concert music. Beatriz Balzi's series and the present paper contribute to fill this gap.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-05-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.