• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-19092023-134338
Document
Author
Full name
André Damião Bandeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Iazzetta, Fernando Henrique de Oliveira (President)
Chaves, Rui Miguel Paiva
Garcia, Denise Hortência Lopes
Loureiro, Maurício Alves
Queiroz, Marcelo Gomes de
Title in Portuguese
Observações sobre a experiência histórica da Computação & Música no Brasil (1962-2000)
Keywords in Portuguese
computação & música
computer music
NUCOM
SBCM, Sonologia
Abstract in Portuguese
A perspectiva deste trabalho é a de contribuir para uma discussão sobre o modo de se pensar algumas das relações entre Música & Tecnologia, que são tributárias de práticas experimentais na música, no contexto nacional. A tese tem como objeto de estudo o Núcleo de Computação & Música (NUCOM), formado em 1993, e as edições do Simpósio Brasileiro de Computação & Música (SBC&M) entre 1994 e 2001. Para pensar o desenvolvimento deste núcleo, é necessário refletir acerca do percurso histórico das pesquisas nacionais de criação musical mediada por meios digitais, anteriores à década de 1990, e sobre a própria definição de Computer Music na comunidade internacional. Através deste trajeto, mostra-se como o período da ditadura militar, por meio da Política Nacional de Informática (PNI) e da inibição dos aparelhos de cultura do Estado, teve um impacto definitivo nas pesquisas de Computação & Música no Brasil, desenvolvidas com lentidão até meados dos anos 1980. Após o início da Nova República, começa-se a vislumbrar a formação de um sistema nacional de pesquisa de música mediada por novas tecnologias que se estabelece ao longo da década seguinte. Ao mesmo tempo, ao investigar a produção da comunidade internacional de Computer Music, percebe-se um arco histórico de suas atividades que tem início no final dos anos 1950 nos EUA, alcançando seu ápice na década 1980, devido ao estabelecimento de portentosos centros de pesquisa, e declinando a partir de 1990, fase durante a qual as tecnologias digitais são barateadas e alteram as formas de produção musical. Este período é marcado por um processo de crescente dissociação entre as áreas de tecnologia e música, que delineia as pesquisas da comunidade de Computer Music desde então. Logo, nota-se que a comunidade nacional, formou-se em momento de crise do modelo de pesquisa que havia sido adotado. Este conflito marcou a experiência da constituição do campo de pesquisa interdisciplinar, anuviando as expectativas da cooperação entre músicos e cientistas da computação.
Title in English
-
Keywords in English
Computação & Música
Computer Music
NUCOM
SBCM
Sonology
Abstract in English
The perspective of this work is to contribute to a discussion on the way of thinking about some relationships between Music & Technology, which are tributary of experimental practices in music, in the national context. The thesis has as its object of study the Nucleus of Computation & Music (NUCOM), formed in 1993, and the editions of the Brazilian Symposium on Computing & Music (SBC&M) between 1994 and 2001. To think about the development of this nucleus, it is necessary to reflect on the historical course of national research on musical creation mediated by digital means, which preceded the 1990s, and on the very definition of Computer Music in the international community. This time, it shows how the military period, through a national policy in one of the cultural apparatuses (PNI) and had a definitive impact on Computer and Music research in Brazil, which showed itself from the State in slow motion until the mid-1990s. 198. After the beginning of the New Republic, the formation of a national system of long music march by new technologies began to be envisioned, which was established over the following decade. At the same time, when investigating the production of the Computer Music community, a historical arc of its activities is researched that begins in the late 1950s in the USA, has its apex in the 1980s, due to the international establishment of portentous centers of , and enters a phase of decline after 1990, in which digital technologies become cheaper and transform the forms of music production. This period is marked by a process of increasing dissociation between the areas of technology and music, which has outlined the research of the Computer Music community since then. Therefore, it is noted that the national community was formed at a time of research of the model that had been adopted from the crisis. This conflict marked the horizon between specialists and the field of interdisciplinary research and formed in the hope of cooperation of computer scientists.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-09-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.