• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-12012023-114758
Document
Author
Full name
Marina Mapurunga de Miranda Ferreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Iazzetta, Fernando Henrique de Oliveira (President)
Chaves, Rui Miguel Paiva
Costa, Fernando Morais da
Fernandes, Patrícia Moran
Flores, Virgínia Osório
Title in Portuguese
Reativação da escuta: práticas sonoras experimentais como estratégias para o ensino de som em cursos de cinema e audiovisual
Keywords in Portuguese
Cartografia sonora
Escuta
Pedagogia do som no cinema e no audiovisual
Performance audiovisual
Práticas sonoras experimentais
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa propõe uma pedagogia de Reativação da Escuta por meio de práticas sonoras experimentais como estratégias pedagógicas para o ensino de som em cursos de Cinema e Audiovisual. Problematizamos as seguintes questões: como a escuta tem sido abordada na formação da(o) estudante desses cursos e como ela pode contribuir para a sua formação? A partir da discussão teórica sobre o assunto, nos aproximamos de outras áreas do conhecimento, como a Sonologia, os Estudos de Som, a Música, a Antropologia, a Ecologia Acústica e a Educação, para uma reflexão da escuta para além do âmbito do Cinema e do Audiovisual. Buscamos, por meio dessa ampliação, contribuições relacionadas a práticas sonoras que experimentam a escuta, como as caminhadas sonoras, as gravações de campo, a cartografia sonora e práticas da performance audiovisual ao vivo para a construção de estratégias de Reativação da Escuta. Apresentamos duas estratégias: a Cartografia Aural e a Orquestra de Improvisação Audiovisual (OIA). Essas estratégias partem da premissa de que os processos de criação, de experimentação sonora em sala de aula, se dão por uma relação dialógica, de afetos, pelas vontades de se expressar, de jogar/brincar/curtir, de construir coletivamente. A Cartografia Aural consiste no processo de construção de mapas por meio da escuta. Na Cartografia Aural, trabalhamos com a feitura de mapas, caminhadas sonoras, escutas orientadas e gravação de campo. Essa estratégia foi pensada a partir da construção do Mapa Sonoro de Cachoeira, realizado na disciplina de Oficinas Orientadas de Audiovisual I, a qual ministrei entre 2014 e 2017, no curso de Cinema & Audiovisual da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). A Orquestra de Improvisação Audiovisual (OIA) está relacionada à reativação da escuta por meio da performance audiovisual ao vivo. A OIA é uma orquestra não convencional, formada por pessoas que têm vontade de improvisar audiovisualmente juntas e que não necessariamente tocam um instrumento musical tradicional. Por meio de um relato autoetnográfico, abordo como construímos e aplicamos as estratégias de Reativação da Escuta a partir das experiências realizadas na UFRB, onde trabalho como professora. Conto sobre a criação do Mapa Sonoro de Cachoeira e da experimentação sonora dentro do SONatório (Laboratório de Pesquisa, Prática e Experimentação Sonora), projeto de extensão o qual coordeno. Confirmamos, ao final da tese, ser possível a aplicação da pedagogia da Reativação da Escuta, assim como é necessário experimentarmos mais a escuta, como um ato de engajamento com o mundo, dentro da universidade e dos cursos de Cinema e Audiovisual.
Title in English
Reclaiming listening: experimental sound practices as strategies for teaching sound in cinema and audiovisual courses
Keywords in English
Audiovisual performance
Experimental sound practices
Film and audiovisual sound pedagogy
Listening
Sound cartography
Abstract in English
This research proposes a pedagogy of Reclaiming Listening through experimental sound practices as pedagogical strategies for sound education in film and audiovisual courses. We problematize the following questions: how has listening been approached in the training of students on these courses? And how can it contribute to their education? From the theoretical discussion on the subject, we approach other areas of knowledge, such as Sonology, Sound Studies, Music, Anthropology, Acoustic Ecology and Education, for a reflection of listening beyond the scope of Film and Audiovisual. Through this broadening, we seek contributions related to sound practices that experiment with listening, such as sound walks, field recordings, sound cartography and live audiovisual performance practices for the construction of Reclaiming Listening strategies. We present two strategies: the Aural Cartography and the Audiovisual Improvisation Orchestra (AIO). These strategies originate from the premise that the processes of creation, of sound experimentation in the classroom, are given by a dialogical relationship, of affections, by the will to express, to play, to build collectively. Aural Cartography is the process of building maps through listening. In Aural Cartography, we work with the making of maps, sound walks, guided listening, and field recording. This strategy was thought from the construction of the Mapa Sonoro de Cachoeira held in the course of Oficinas Orientadas de Audiovisual I, which I taught between 2014 and 2017 in the Cinema & Audiovisual course at the Federal University of the Recôncavo da Bahia (UFRB). The Audiovisual Improvisation Orchestra (AIO) is related to the Reclaiming Listening through live audiovisual performance. The AIO is an unconventional orchestra, formed by people who are willing to improvise audiovisually together and who do not necessarily play a traditional musical instrument. Through an autoethnographic writing, I discuss how we built and applied the strategies of Reclaiming Listening from the experiences at UFRB, where I work as a teacher. I approach the creation of the Mapa Sonoro de Cachoeira and sound experimentation within the SONatório (Sound Research, Practice and Experimentation Laboratory), an extension project that I coordinate. We confirm, at the end of the thesis, that it is possible to apply the pedagogy of Reclaiming Listening, just as it is necessary for us to experience listening, as an act of engagement with the world, within the university and Film and Audiovisual courses.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.