• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2020.tde-10032021-012622
Document
Author
Full name
Rafael Hermés Mondoni Moreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Valente, Heloísa de Araújo Duarte (President)
Côrtes, Dennis Novaes Saldanha
Lima, José Guilherme Allen
Title in Portuguese
Olha o beat envolvente: construção da batida e crueza na sonoridade de três produções de funk no eixo Rio-São Paulo-Minas
Keywords in Portuguese
Análise
Crueza
EDM
Funk
Lo-fi
Abstract in Portuguese
Este trabalho aborda os processos de construção da batida de três produções de funk elaboradas no eixo Rio-São Paulo-Minas, bem como suas relações com a composição da sonoridade sob o viés da estética lo-fi. Para tanto, investigou-se os conceitos relacionados à fidelidade sonora a fim de compreender do que se trata essa estética e os objetos musicais característicos desta, os efeitos lo-fi, a partir dos estudos de Adam Harper. Além de contextualizar a produção musical do funk, contemplando tanto a cena musical antecessora à sua produção fonográfica, como também a posterior a esta, o presente trabalho pretende identificar, a partir das investigações da sonoridade, contextualizações históricas e entrevistas realizadas com os produtores das três músicas escolhidas para estudo, o conceito de crueza na sonoridade do eixo estudado. Para maior detalhamento e profundidade - seguindo parte da metodologia estabelecida por Facina, Moutinho, Novaes e Palombini - foram efetuadas análises musicais dessas três produções do eixo com base na realização de transcrições em notação musical tradicional, geração de espectrogramas e percepção a partir da escuta.
Title in English
Check this catchy beat out: the beat construction process and sound rawness of three funk productions within the Rio-São Paulo-Minas axis
Keywords in English
Analysis
EDM
Funk
Lo-fi
Rawness
Abstract in English
This study examines the compositional processes involved in three funk productions elaborated inside the axis Rio-São Paulo-Minas, as well as their relations with the sonority composition under the point of view of the lo-fi aesthetics. For that, we investigated the concepts related to sound fidelity in order to understand in what consists this aesthetics and the musical objects that are characteristic of it, the lo-fi effects, based upon the studies of Adam Harper. In addition to contextualizing the funk's musical production, contemplating both the music scene predecessor to its phonographic production, as well as the one after this, the present work intends to identify, based upon sound investigations, historical contextualizations and interviews with the producers of the three songs chosen for study, the concept of sound "rawness" of the studied axis. For greater detail and depth - following part of the methodology established by Facina, Moutinho, Novaes and Palombini - musical analysis of these three productions of the axis were carried out based upon the process of transcription in traditional musical notation, generation of spectrograms and perception by listening.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-03-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.