• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2008.tde-07052009-144108
Documento
Autor
Nombre completo
Dagma Cibele Eid
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2008
Director
Tribunal
Gloeden, Edelton (Presidente)
Ballestero, Luiz Ricardo Basso
Bartoloni, Giacomo
Título en portugués
Miguel Llobet: canciones catalanas para violão (1899-1927)
Palabras clave en portugués
Canciones Catalanas
Etnomusicologia
Miguel Llobet
Violão
Resumen en portugués
As Canciones Catalanas para violão de Miguel Llobet pertencem ao campo do folclore musical catalão, cuja tradição é milenar. Portanto, buscamos na história da música e na etnomusicologia catalã as informações a respeito da origem de tais melodias usadas na obra do compositor catalão. Ao penetrarmos neste universo localizamos os textos inseridos nas melodias que ajudam a reconhecer o significado delas, estabelecendo assim novos elementos de interpretação para esta coleção de versões de canções tradicionais catalãs para violão. Consultamos o cancioneiro tradicional catalão e encontramos as melodias em sua forma primitiva, junto com seus textos em catalão, que foram transcritos e traduzidos para o português. A pesquisa das Canciones Catalanas enfatiza que tais transcrições representam um marco para a literatura do violão do século XX. Os procedimentos técnicos e expressivos usados nestas transcrições contribuíram para o instrumento entrar numa nova fase idiomática e influenciou outros compositores a escreverem para violão. Analisar o papel das canções tradicionais catalãs no início do século XIX possibilitou traçar a personalidade artística multifacetada de Llobet cuja biografia final ainda não se encontra publicada. Os resultados que encontramos ajudam a posicioná-lo como uma figura extremamente importante para história do violão. No entanto, sua produção foi sufocada por uma série de tragédias ocasionadas pela guerra civil espanhola e algumas obras foram esquecidas. O reconhecimento progressivo do legado deixado pelas atividades de Llobet tem gradativamente fomentado uma pesquisa que vem resgatando tais obras. Portanto, esta dissertação pretende dar sua contribuição neste processo a fim de completar um capítulo essencial na história do violão.
Título en inglés
Miguel Llobet: canciones catalanas para violão (1899-1927)
Palabras clave en inglés
Canciones Catalanas
Etnomusicologia
Miguel Llobet
Violão
Resumen en inglés
The Canciones Catalanas for the guitar by Miguel Llobet belong to the Catalan folklore music area, whose tradition is millennial. However we search in the history of music and Catalan etnomusicology the information about the origin of such melodies used in the works of the Catalan composer. When we enter this universe, we find the texts which are inserted in the melodies that help recognise the meaning of them and establish new elements of interpretation for the collection of Catalan traditional songs for the guitar. We have consulted the Catalan traditional Cancioneros and we have found the melodies in their primitive forms with their texts in the Catalan language transcribed and translated into the Portuguese language. The research about Canciones Catalanas emphasizes the statement that they are a mark in the literature of the guitar from the twenthieth century. The technical and expressive procedures used in these transcriptions contributed towards the entrance of the instrument into a new idiomatic phase and influenced other composers to write for the guitar. To analyse the function of the traditional melodies in the beginning of the nineteenth century, propitiates the possibility to trace Llobet´s manifold artistic personality, whose final biography has not been published yet. The results helped to give him a position as an extremely important figure for the history of the guitar. However, his production was stifled by several tragedies brought about by the Spanish Civil War and some of the works fell into oblivion. The progressive recognition of the legacy left by Llobet´s activities has been gradually promoting a research and thus rescuing his works. However, the present dissertation intends to give a contribution to this process so as to complete an essential chapter in the history of the guitar.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
5329343.pdf (34.87 Mbytes)
Fecha de Publicación
2009-07-01
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.