• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2024.tde-02072024-133408
Document
Author
Full name
Diogo Maia Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Afonso, Luis Antonio Eugenio (President)
Araujo, Amandy Bandeira de
Barbosa, Joel Luis da Silva
Fridman, Ana Luisa
Tiné, Paulo José de Siqueira
 
Title in Portuguese
Clarineta partida, sonoridade expandida: uma proposta artístico pedagógica para o estudo e o aperfeiçoamento de técnicas estendidas e preparações para clarineta
Keywords in Portuguese
Clarineta
Música popular brasileira
Reelaboração musical
Técnica estendida
Abstract in Portuguese
Esta tese é fruto de uma pesquisa artística. O objetivo principal foi criar dois arranjos e uma composição, com propósitos didáticos, para grupos mistos de clarineta com técnicas estendidas e preparações instrumentais: São Jorge, de Hermeto Pascoal, e São João Xangô Menino, de Caetano Veloso, e a composição ChickenSkech, deste autor. Para sustentar essa proposta musical, foi discutida uma base teórica, em que foram investigados os termos: técnica estendida, técnica expandida, sonoridade expandida e exploração tímbrica. Também foram abordadas a natureza, os tipos e três dimensões da técnica estendida: i) composicional, ii) técnico-motora e postural e iii) instrumental. Por fim, foi realizada uma breve reflexão sobre os propósitos envolvidos na performance dessas técnicas não usuais. Para a parte prática, foi proposta uma organização e sistematização dessas técnicas baseadas no fluxo transdutivo (energético) responsável pela produção de sons na clarineta, e pequeno manual das técnicas e transformações instrumentais escolhidas para esse trabalho Slap tongue, Broken low tones, Sons de chaves, Bisbigliando, Sons eólios, Meia-clarineta, Meias-clarinetas, Lip Buzzing, Clarflute, Inserção de apito na boquilha, Inserção de apito nos orifícios do instrumento com informações textuais (explicativas e prescritivas) e vídeos curtos de demonstração da prática dessas técnicas propostas, em links e QR codes. Como contribuição original à comunidade clarinetística, foi sugerida a sistematização de uma preparação instrumental: Clarflute. No terceiro capítulo, é delimitado o recorte das músicas escolhidas e, em seguida, cada uma delas foi analisada pormenorizadamente, com uma descrição formal e estética da música original. Depois foram apresentados os processos poiéticos utilizados nas reelaborações e, por fim, discutidos os aspectos técnicos relacionados à performance de cada parte dos arranjos. Nos anexos, o leitor poderá ter acesso às grades, às partituras cavadas (individuais) de cada arranjo e às gravações, que incluem as faixas completas e faixas de play along, com instrumentos omitidos.
 
Title in English
-
Keywords in English
Brazilian popular music
Clarinet
Extended technique
Musical re-elaboration
Abstract in English
This thesis is the result of artistic research. The main objective was to create two arrangements and a composition, with didactic purposes, for mixed clarinet groups with extended techniques and instrumental preparations: São Jorge, by Hermeto Pascoal, and São João Xangô Menino, by Caetano Veloso, and the composition Chicken' Sketch, by this author. To support this musical proposal, a theoretical basis was discussed, in which the terms: extended technique, expanded technique, expanded sonority and timbral exploration were investigated. The nature, types and three dimensions of extended technique were also discussed: i) compositional, ii) technical-motor and postural and iii) instrumental. Finally, a brief reflection was made on the purposes involved in the performance of these unusual techniques. For the practical part, we proposed an organization and systematization of these techniques based on the transductive (energetic) flow responsible for producing sounds on the clarinet, and a small manual of the techniques and instrumental transformations chosen for this work - Slap tongue, Broken low tones, Key sounds, Bisbigliando, Eolian sounds, Half-clarinet, Half-clarinet, Lip Buzzing, Clarflute, Inserting a whistle in the mouthpiece, Inserting a whistle in the instrument's holes - with textual information (explanatory and prescriptive) and short vídeos demonstrating the practice of these proposed techniques, in links and QR codes. As an original contribution to the clarinet community, the systematization of an instrumental preparation was suggested: Clarflute. In the third chapter, each chosen piece is analyzed in detail, with a formal and aesthetic description of the original music. Then the poietic processes used in the reworkings were presented and, finally, the technical aspects related to the performance of each part of the arrangements were discussed. In the appendices, the reader can access the scores, the individual parts of each arrangement and the recordings, which include the complete tracks and play-along tracks, with instruments omitted.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors.
CeTI-SC/STI
© 2001-2024. Digital Library of Theses and Dissertations of USP.