• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2014.tde-01062015-161305
Document
Author
Full name
Mauricio Braz de Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Salles, Pedro Paulo (President)
Lucas, Monica Isabel
Sampaio, Maria das Mercês Ferreira
Title in Portuguese
Pedagogias da incerteza: a presença do debate pós-moderno no campo do ensino e da formação docente em música
Keywords in Portuguese
Educação musical
formação docente
pensamento pós-moderno
teorias críticas do Currículo
Abstract in Portuguese
A partir de uma perspectiva Crítica do currículo, o trabalho procura investigar as maneiras pelas quais as teses sobre a pós-modernidade são discutidas, incorporadas e/ou negadas pelo campo da educação musical. Parte-se de uma discussão mais ampla sobre a construção social da escola pública no Brasil, na qual são abordados mecanismos passados e presentes de precarização intelectual e pedagógica. As recentes reformas educacionais são compreendidas, de um lado, a partir de um referencial teórico que desnuda suas implicações; de outro, por meio da análise de documentos oficiais que concernem à formação docente em música. Conceitos e pressupostos balizadores de tais reformas - tais como o de competências docentes, o de professor prático-reflexivo e o de flexibilização da formação - são interpretados à luz de seus vínculos com premissas fundamentais do debate pós-moderno em educação. O referencial teórico adotado aponta, aqui, para o intenso retrocesso formativo e intelectual carregado por tais conceitos. Nesse sentido, o modelo de formação (básica e superior) sugerido pelos documentos reformistas é entendido como um modelo alinhado e adequado aos parâmetros reguladores da vida social mais ampla. Ao final, e a partir de um levantamento na literatura da área, busca-se discutir as formas pelas quais o campo da educação musical vem lendo tais questões. Toma-se como referência e inspiração certas pesquisas que, debruçadas sobre a antiga Arte-Educação, relacionaram o esvaziamento de conteúdos especificamente musicais com as disputas mais amplas no domínio do Currículo. Sugere-se, assim, que pesquisas e análises desse tipo deveriam ser atualizadas e reforçadas pelo campo musical. O trabalho procura evidenciar a larga difusão, na área da educação musical, dos pressupostos pós-modernos/pós-estruturalistas acerca da vida social e cultural. Tal difusão se daria em paralelo à vasta incorporação das suas correlatas concepções de formação e conhecimento. São sugeridas algumas das possíveis implicações de tal incorporação - relacionadas, sobretudo, à formação docente em música e ao encaminhamento das pesquisas na área.
Title in English
-
Keywords in English
curriculum' critical theories
Musical education
post-modernity thinking
teacher formation
Abstract in English
Through a critique perspective of a curriculum, this work aims to investigate the ways thesis about post-modernity are being discussed or denied by the musical educational field. Based on a wide social discussion about the public school' construction in Brazil, in which are analysed mechanisms of the past and the present which responds for failing intelectual and education. At first, the latest education reforms are understood through theoretical reasons, looking for its implications; on the other side, through the analyzes of oficial documents concerning musical teacher formation. Basics concepts and presuppositions of this reforms - such as teacher'competences, practice-thinking teacher and relaxing of formation - are observed from its links which are fundamental looking from a post-modernity education discussion. The choosed theoretical reference shows the intensive retrocession of formations and intelectual perspective based on that concepts. Towards that, the formation model (the basic one and the higher one) suggests how the reform's documents are seen: aligned and appropriate with the parameters of wide social life. In the end, through a literature research in the area, this work searchs a discussion of ways that the field of musical education is seing those questions. The reference and inspiration of this present work are some researchs that used to see the older "Education-Art", actually making the relation between the emptying of the specific musical' content with a wide discussion in a field of curriculum. Finally, suggests that this kind of researchs and analysis should be updated and strengthen by the musical field. The work aims to show up the bigger spread, in musical education area, of the presuppositions of post-modernity/ post-structuralism about the social and cultural life. This happens side by side of a wider incorporation of the corresponding conceptions of formation and knowledge. Are suggested some of the possible implications about that incorporation - related, about all things, to the teacher formation in music and the researchs in this area.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.