• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-27122019-164108
Document
Author
Full name
Roberto Dorigatti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Lucas, Monica Isabel (President)
Kühl, Paulo Mugayar
Pérsico, Gabriel
Title in Portuguese
O bom gosto na execução musical em "Ensaio sobre como tocar a flauta transversal" (1752), de Johann Joachim Quantz
Keywords in Portuguese
Gosto
Música alemã
Quantz
Retórica musical
Tradução
Abstract in Portuguese
Johann Joachim Quantz (1697-1773) é o autor de um dos mais importantes tratados sobre a música no século XVIII. A extensa obra "Ensaio sobre como tocar a flauta transversal", de 1752, está entre as principais referências sobre a prática musical deste período. Ao expor as técnicas necessárias para se chegar ao bom gosto na prática musical, esta obra descreve com clareza como executar a música adequadamente. Segundo o autor, deve-se executar a música com bom gosto, pois somente desta maneira é que se consegue cativar o coração do ouvinte, e, por fim, mover os seus sentimentos. Nota-se nestas referências uma profunda conexão com as preceptivas da Retórica Clássica, de forma adaptada à música. Para esclarecer este assunto, a presente pesquisa apresenta dois principais objetos: a investigação do bom gosto na música prática, de acordo com Quantz e segundo as preceptivas da Retórica Musical; e a tradução, com comentários, de cinco capítulos do seu famoso tratado de flauta. Nestes capítulos selecionados, 11 ao 15, encontram-se as principais referências e os exemplos mais claros sobre o bom gosto na execução musical em geral. Esta criteriosa tradução se baseou, exclusivamente, no texto original em alemão, tendo sido fundamentada nas teorias dos estudos da Tradução, contando ainda com a edição e elaboração dos exemplos musicais nela utilizados. Pode-se usar esta pesquisa, a tradução e os exemplos musicais, portanto, como um preciso referencial sobre o bom gosto na execução musical, sendo útil a todos que se dedicam a prática e aos estudos da música setecentista.
Title in English
The good taste in the performance after Johann Joachim Quantz' "Essay on an instruction for playing the transverse flute"
Keywords in English
German Music
Musical Rhetoric
Quantz
Taste
Translation
Abstract in English
Johann Joachim Quantz (1697-1773) is the author of one of the most important treatises on music in the eighteenth century. The comprehensive work "Essay on an instruction for playing the transverse flute" from 1752 is among the main references on the musical practice of this period. By exposing the techniques necessary to achieve good taste in music practice, this work clearly describes how to perform music properly. According to the author, the music should be performed with good taste, because only in this way is it possible to captivate the listener's heart and, finally, move their feelings. These references show a deep connection with the precepts of Classical Rhetoric, adapted to the music. To make it clear, this research presents two main objectives: the investigation of good taste in practical music, according to Quantz and to the precepts of Musical Rhetoric; and the commented translation of five chapters of his famous flute treatise to Portuguese. In these selected chapters, 11 to 15, you will find the main references and clearer examples of good taste in musical performance in general. This careful translation was based on the theories of translation studies and used, exclusively, the original German text. It counts as well with the editing and elaboration of the musical examples used in it. The research, translation and the musical examples can be used, therefore, as a precise reference about on good taste in musical performance, being useful to all who dedicate themselves to the practice and studies of eighteenth-century music.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-12-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.