• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-27062023-100608
Document
Author
Full name
Fernando Tavares
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Machado Neto, Diosnio (President)
Barbosa, Joel Luis da Silva
Lima, Edilson Vicente de
Title in Portuguese
A Arte do Partimento em sua história, fundamentos, práticas e discussão musicológica: análise historiográfica para a consolidação de um saber para a pedagogia da música
Keywords in Portuguese
Análise Musical
Conservatórios Napolitanos
Contraponto
Música Galante
Partimento
Abstract in Portuguese
eficaz de ensinar música conhecida como partimento. Tal método consistia em transmitir os parâmetros musicais por linhas de baixo que continham combinações de notas compreendidas pelos músicos e que lhes proporcionavam informações para a realização de esquemas harmônicos e contrapontísticos. Estes esquemas eram usados para o exercício da improvisação e composição. O modelo de ensino pelos partimentos circulou por toda a Europa através das mãos de mestres que trabalharam ou formaram músicos para as diversas cortes do Antigo Regime. Na década de 1990, iniciou-se um movimento pela compreensão deste modelo de ensino e a partir da segunda metade da década de 2000, diversos trabalhos consolidaram a revisão metodológica deste modelo de ensino. Utilizando-se destes textos contemporâneos que revisitaram e reconstruíram o modelo de ensino pelo partimento, apresentamos nesta dissertação uma revisão bibliográfica com base no trabalho de musicólogos, analistas e teóricos musicais que escreveram sobre este assunto. Com base nos dados coletados, analisamos as informações obtidas e descrevemos como eram as principais escolas, mestres, conteúdos e características do ensino buscando a compreensão dos debates musicais que estavam sendo promovidos pelos músicos do período. A conclusão das análises nos fez compreender o método e criar uma base importante para a execução de um projeto futuro que visa demonstrar o benefício do ensino dos partimentos para auxiliar no ensino das disciplinas de criação musical.
Title in English
-
Keywords in English
Counterpoint
Gallant music
Musical Analysis
Neapolitan Conservatories
Partimento
Abstract in English
In the course of the 18th century, an effective way of teaching music known as partimento developed in the Naples Conservatories. This method consisted of transmitting the musical parameters through bass lines that contained combinations of notes understood by the musicians and that provided them with information for the realization of harmonic and contrapuntal schemes. These schemes were used for the exercise of improvisation and composition. The teaching model by the partimenti circulated throughout Europe through the hands of masters who worked or trained musicians for the various courts of the Ancien Régime. In the 90's has begun a moviment for the understanding of this model of teaching and trough the second half of the 2000, several works has consolided the methodologic revision of this model of teaching. Utilizing this contemporary texts which revisited and rebuilt the partimento model of teaching, we intruduce in this text a bibliography revision with bases on the musicology workers, analyst and teorichal musicians, that have been writing about this subject. With bases on this collected data, we analyse those obtained informations and described how was the the greatest schools, teachers, contents and teaching characteristics searching for the understanding of the musical debates that make us comprehend the method and to built important bases for the execusion of a project in the future that will alowed us to demonstrate the benefects of the partimento teaching to assist in the teaching all the disciplines and musical creation
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-06-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.