• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-25082021-120921
Documento
Autor
Nombre completo
Felipe Faglioni
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2021
Director
Tribunal
Lucas, Monica Isabel (Presidente)
Aguilar, Patricia Michelini
Nogueira, Marcos Fernandes Pupo
Rónai, Laura Tausz
Zwilling, Carin
Título en portugués
Instrumentos de sopro de madeira como alegoria retórica na música européia do século XVIII
Palabras clave en portugués
Alegoria retórica
Instrumentos de sopro de madeira
Século XVIII
Resumen en portugués
A presente tese propõe um estudo das potencialidades alegóricas dos instrumentos musicais de sopro de madeira mais utilizados na música europeia ao longo do século XVIII, e de seu uso, por parte dos compositores, no discurso musical do período. Já na Antiguidade Grega, os instrumentos musicais foram compreendidos como detentores de significado alegórico, podendo, com isto, representar conceitos que iam além dos sons por eles produzidos. No ocidente, a recepção desta ideia gerou um vasto vocabulário de significações envolvendo os instrumentos e suas peculiaridades, frequentemente determinando seu uso na prática musical. Ao menos até o século XVIII, a visão e a utilização dos instrumentos musicais como alegorias manteve-se presente na cultura ocidental. Nos Setecentos, o emprego alegórico dos instrumentos ocorre sob perspectiva poético-retórica, segundo a qual eles são entendidos como potenciais representadores de paixões e caracteres, a partir da aplicação de lugares-comuns sancionados pela tradição. Partindo dessa premissa, esse estudo foca-se na melhor compreensão do uso setecentista dos instrumentos de sopro de madeira como alegoria retórica na música do período, bem como em uma reflexão sobre os resultados provenientes deste mesmo uso.
Título en inglés
Woodwind instruments as rhetorical allegory in the 18th century european music
Palabras clave en inglés
18th century
Rhetorical allegory
Woodwind instruments
Resumen en inglés
This dissertation proposes a study of the allegorical potentialities of the woodwind instruments most in use in 18th century european music, and in its use by the composers in the musical discourse of that period. Since ancient Greece, the musical instruments were regarded as holders of allegorical meanings, and able to represent concepts beyond the sounds they produced. In the West, the reception of this idea generated a large vocabulary of meanings involving the instruments and their peculiarities, frequently determining their use in musical practice. At least till the 18th century, the vision and use of the musical instruments as allegories remained present in western culture. In the 1700's, the allegorical use of the instruments happens under a poetical-rhetorical perspective, according to which they are seen as potencial representatives of passions and characters, by the application of standard platitudes sanctioned by tradition. Based upon this premise, this study focuses on a better comprehension of the use of woodwind instruments as rhetorical allegory in the music of the 18th century and also on a discussion about the results of this kind of use.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
FelipeFaglioniVC.pdf (12.44 Mbytes)
Fecha de Publicación
2021-08-26
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.