• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-23062022-095000
Document
Author
Full name
Gregório dos Santos Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Moreira, Adriana Lopes da Cunha (President)
Alves, Aline da Silva
Barros, Guilherme Antonio Sauerbronn de
Title in Portuguese
Ilhas, de Almeida Prado: análise como um recurso gerador de perspectivas musicais
Keywords in Portuguese
Almeida Prado
Análise musical
Música pós-tonal
Teoria musical pós-tonal
Abstract in Portuguese
Ilhas, para piano é um ciclo de oito pequenas peças, sendo uma das primeiras obras compostas por Almeida Prado a trazer a Temática Ecológica (MOREIRA, 2002), inserindo-se na fase de consolidação e experimentação da linguagem (CORVISIER; COSTA, 2015). Almeida Prado apresenta diferentes blocos sonoros referenciais na abertura da partitura de cada uma das peças, junto a um curto texto descritivo, formando uma espécie de prefácio. As alturas destes blocos sonoros são utilizadas sempre em sua oitava original, e essa permanência abre espaço para a percepção da interação das ressonâncias com a textura. À carga simbólica do título e epígrafe descritivos de cada uma das peças correspondem diferentes estratégias composicionais, fundamentando, assim, o interesse e a coerência na obra. Nesta dissertação, buscamos elaborar uma análise de Ilhas que evidenciasse seus elementos estruturais, correlacionando a estrutura de cada uma das peças com seu conteúdo introdutório. Para isso, além de uma breve introdução biográfica, discutimos a relação de Almeida Prado com o espectralismo e protoespectralismo (NONKEN, 2014) e sua aproximação com o pós-modernismo (HUYSSEN, 2001), desenvolvendo a discussão sobre a relação intertextual do material textual e musical em Ilhas através da mimese (ALDROVANDI, 2018). Para a investigação da obra, fizemos uma análise através de parâmetros musicais, como gestos, motivos, agrupamentos rítmicos, formação textural e densidade, trazendo pontualmente ferramentas da Teoria dos Conjuntos (STRAUS, 2016). Como resultado, pudemos observar vários dos processos composicionais utilizados por Almeida Prado na estruturação de Ilhas, e como estes processos se relacionam com o conteúdo sugerido pelo título e epígrafes descritivos.
Title in English
Ilhas, de Almeida Prado: analysis as a generative tool for new perspectives.
Keywords in English
Almeida Prado
Ilhas for piano
Musical analysis
Post-tonal music
Post-tonal music theory
Abstract in English
Ilhas, para piano is a cycle consisting of eight individual pieces, being one of the first works composed by Almeida Prado which displays his Ecological Theme (MOREIRA, 2002) and situating itself at the beginning of his consolidation and experimental chronological period (CORVISIER; COSTA, 2015). In the score, Almeida Prado presents the materials used in each piece, in the form of referential sound blocks, along with a short descriptive text, forming a kind of preface. These pitches are always used in their original octave, and this permanence opens space for the perception of the interaction of resonances with texture. The symbolic charge in each of the pieces corresponds to different compositional strategies, thus grounding the interest and coherence in the work. Our intent in this dissertation was to elaborate a coherent analysis, establishing the structural elements that constitute each piece and correlating its musical structure with the introductory content. With that intent, we presented a brief biographical introduction, discussing the proximity of the composer with the spectral and protospectral movements (NONKEN, 2014) and with the post-modernism (HUYSSEN, 2001), also elaborating on the relationship between textual and musical components through the concept of mimesis (ALDROVANDI, 2018). To analyze the piece, we promoted an investigation through musical parameters, such as gestures, motifs, rhythm, texture, and density, occasionally complementing with the Pitch Class Set Theory (STRAUS, 2016). Through our analysis, we managed to point out different compositional processes employed by Almeida Prado when writing Ilhas, and how these processes relate directly to the content suggested through the descriptive titles.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-06-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.