• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2023.tde-20122023-155339
Document
Auteur
Nom complet
Vitor Alves Giovannitti
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Souza, Rodolfo Nogueira Coelho de (Président)
Caznok, Yara Borges
Camargo, Luciano de Freitas
Titre en portugais
Análise formal e harmônica do quarto movimento da Sinfonia em Si bemol op. 6 de Leopoldo Miguéz
Mots-clés en portugais
Análise
Brasil
Compositor brasileiro
Coro
Fanfarra
Intertextualidade
Leopoldo Miguez
Romantismo
Século XIX
Sinfonia
Resumé en portugais
Esta pesquisa tem como principal objetivo analisar a estrutura formal e harmônica do quarto movimento da Sinfonia em Si bemol maior - op.6 (1882), do compositor brasileiro Leopoldo Miguéz (1850-1902), que é divido em duas partes (Allegro con fuoco e Andante mistico assai sostenuto). Na primeira parte (Allegro con fuoco) foi constada uma estrutura incomum de forma sonata sem desenvolvimento, cujo segundo grupo temático, por exemplo, contém um perfil ambíguo de desenvolvimento. Já a harmonia possui características peculiares, como movimentos cromáticos de meio tom entre acordes vizinhos no primeiro grupo temático, e uma progressão de acordes que não expressam funções tonais, região tonal ou tonalidade durante a transição entre a primeira e a segunda parte deste movimento. Na segunda parte (Andante mistico assai sostenuto), o epílogo coral, contém fanfarra, coro e uma mezzosoprano solista, além de uma instrumentação adicional, como órgão, harpa e clarins, por exemplo. Estruturalmente, se apresenta em forma binária (A B) com introdução de fanfarra. Neste epílogo coral foi identificada uma intertextualidade com o epílogo coral da Sinfonia Fausto (1854), de Franz Liszt (1811-1886), e uma relação de influência com o terceiro movimento da Sinfonia Fúnebre e Triunfal (1840), intitulado Apotheose, de Hector Berlioz (1803-1869). Consta-se que Miguéz seja mais conhecido como um seguidor do estilo de Richard Wagner (1813-1883) e Liszt em suas obras, mas pouco citado por também dialogar com a tradição formalista beethoveniana, como acontece em sua sinfonia também. Deste modo, a sinfonia de Miguéz é uma obra que até então nunca havia sido estudada no âmbito acadêmico, além também de ter sido muito poucas vezes tocada com o compositor em vida, e apenas uma vez em outubro de 2000, quase um século após sua morte. Portanto, além da análise propriamente dita, esta pesquisa também tem o objetivo de contribuir para um aprofundamento dos conhecimentos sobre Miguéz através de sua única sinfonia.
Titre en anglais
Formal and harmonic analysis of the fourth movement of the Symphony in Bb flat op. 6 by Leopoldo Miguez
Mots-clés en anglais
19th century
Analysis
Brazil
Brazilian composer
Chorus
Fanfare
Intertextuality
Leopoldo Miguez
Romanticism
Symphony
Resumé en anglais
The main objective of this research is to analyze the formal and harmonic structure of the fourth movement of the Symphony in B flat major - op.6 (1882), by the brazilian composer Leopoldo Miguéz (1850-1902), which is divided into two parts (Allegro con fuoco and Andante mistico assai sostenuto). In the first part (Allegro con fuoco) an unusual structure of sonata form without development was found, whose second thematic group, for example, contains a ambiguous developmental appearance. Harmony, on the other hand, has some peculiar characteristics, such as halftone chromatic movements between neighboring chords in the first thematic group, and a chords progression that do not express tonal functions, tonal region or tonality during the transition between the first and second parts of this movement. In the second part (Andante mistico assai sostenuto), the choral epilogue, contains fanfare, choir and a mezzo soprano soloist, besides to an additional instrumentation, such as organ, harp and bugles, for example. Structurally, it is presented in binary form (A B) with a fanfare introduction. In this choral epilogue there is an intertextuality with the choral epilogue from Faust Symphony (1854), by Franz Liszt (1811-1886), and an influence relationship with the third movement from Funeral and Triumphal Symphony (1840), entitled Apotheose, by Hector Berlioz (1803-1869). It is notorious that Miguéz is best known as a follower of Richard Wagner (1813-1883) and Liszts style in his works, but not cited enough for also dialoguing with the beethovenian formalist tradition, as also in his symphony. Thus, Miguézs symphony is a work that had never been studied in the academic field until nowadays, furthermore, it had been played a very few times with the composer alive, and only once in October 2000, almost a century after his death. Therefore, in addition to the analysis itself, this research also aims to contribute to a deepening of knowledge about Miguéz through his unique symphony.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-12-20
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.