• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-20092022-152150
Document
Author
Full name
Leandro Gumboski
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Moreira, Adriana Lopes da Cunha (President)
Almada, Carlos de Lemos
Hashimoto, Fernando Augusto de Almeida
Irlandini, Luigi Antonio Monteiro Lobaro
Souza, Rodolfo Nogueira Coelho de
Title in Portuguese
Novas categorias teóricas para a análise de dissonâncias métricas em obras musicais dos séculos XX e XXI
Keywords in Portuguese
Agrupamento deslocado
Dissonância micrométrica
Múltiplos não isócronos
Processos métricos
Teoria rítmica e métrica
Abstract in Portuguese
Quando Harald Krebs publicou, em 1999, uma obra integralmente dedicada à análise de dissonâncias métricas na música de Robert Schumann, estabeleceu-se um novo modelo teórico para análise rítmica e métrica da música tonal. Tal sistema analítico se fundamenta na premissa de que dissonância métrica é toda estrutura que apresenta algum grau de desalinhamento entre os tempos que compõem seus estratos métricos e que, portanto, isso pode ocorrer de diferentes maneiras, mapeadas em categorias específicas no âmbito da própria teoria. Considerando a abrangência do conceito de dissonância métrica, um conjunto mais recente de trabalhos acadêmicos tem buscado aplicar a teoria estabelecida em repertórios dos últimos cento e vinte anos. Ao fazê-lo, porém, a teoria denota limitações de categorias, posto ter sido desenvolvida para o repertório tonal do século XIX. Esta tese, portanto, procura contribuir com a Teoria da Dissonância Métrica, desenvolvendo novas categorias que foram mapeadas a partir da análise de repertórios do século XX e das duas primeiras décadas do século XXI a saber, por agrupamento deslocado, por múltiplos não isócronos, micrométrica por andamento, micrométrica por deslocamento, micrométrica por aceleração e retenção contínua. A tese desenvolve, ainda, os princípios de processualidade métrica, conforme proposto por Hasty (2020 [1997]), a partir de ações específicas descritas por Krebs (1999) e Santa (2019). Ao demonstrar sua aplicabilidade, como modelo analítico, algumas composições são analisadas integralmente, ressaltando processos métricos que se utilizam das novas categorias de dissonâncias, métricas e micrométricas, que a própria tese desenvolve. Os resultados apontam para um conjunto de oitenta categorias distintas, entre dissonâncias métricas e micrométricas, que resultam da intersecção entre as novas categorias e aquelas já pré-estabelecidas. A funcionalidade desta atualização à Teoria da Dissonância Métrica, pelas análises desenvolvidas no âmbito desta pesquisa, deve ser promissora, especialmente aos processos analíticos de repertórios não tonais.
Title in English
-
Keywords in English
Displaced Groupingv Non-Isochronous Multiples
Metric and Rhythmic Theory
Metrical Process
Micrometrical Dissonance
Abstract in English
In 1999, When Harald Krebs published a work entirely dedicated to the analysis of metrical dissonances in the music of Robert Schumann, a new theoretical model was established for the rhythmic and metric analysis of Tonal music. Such an analytical system is based on the premise that metrical dissonance is any structure that presents some degree of non-alignment between the beats that integrate its metrical layers and that, therefore, this can occur in different ways, mapped into specific categories within the scope of the theory itself. Considering the scope of the concept of metrical dissonance, a more recent set of academic works has sought to apply the theory established in repertoires of the last one hundred and twenty years. However, in doing so the theory denotes limitations of categories, as it was developed for the tonal repertoire of the 19th century. Therefore, this thesis seeks to contribute to the theory of metrical dissonance, developing new categories that have been mapped from the analysis of repertoires from the 20th century and the first two decades of 21st century namely, displaced grouping dissonance, non-isochronous multiples dissonance, tempo micrometrical dissonance, displacement micrometrical dissonance, continuous acceleration and deceleration micrometrical dissonance. The thesis also develops the principles of metric as process by Hasty (2020 [1997]), based on specific actions described by Krebs (1999) and Santa (2019). When demonstrating the applicability of this analytical model some compositions are fully analyzed, highlighting metrical processes that use the new categories ofmetrical and micrometricaldissonances which the thesis itself develops. The results point to a set of eighty distinct categories between metrical and micrometrical dissonances which result from the intersection between the new categories and those already pre-established. The functionality of this update to the metrical dissonance theory, by the analyzes developed within the scope of this research, should be promising especially to the analytical processes of non-tonal repertoires.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-09-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.