• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-14042023-120537
Document
Author
Full name
Jezreel Silas da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Machado Neto, Diosnio (President)
Barbosa, Joel Luis da Silva
Moreira, Marcos dos Santos
Title in Portuguese
Discurso musical e territorialidade no gênero dobrado: as bandas de São Luiz do Paraitinga no final do séc. XIX
Keywords in Portuguese
Discurso Musical
Dobrado
Estudos bandísticos
São Luiz do Paraitinga
Significação Musical
Abstract in Portuguese
A banda de música, também conhecida, no Brasil, por filarmônica, lyra, corporação musical ou retreta, é um fenômeno sócio-cultural que nasceu e se desenvolveu ao longo do séc. XIX inicialmente teve modelos militares como referência e ganhou rapidamente os espaços públicos da sociedade civil tanto nas metrópoles europeias quanto nas colônias , se sustenta até hoje em muitas cidades. Do repertório que tradicionalmente as bandas brasileiras cultivaram nesses 200 anos, certamente o dobrado tem uma posição de grande destaque, apesar da musicologia enfrentar certa dificuldade em lidar com esse gênero bandístico tipicamente brasileiro. A partir dos dobrados tocados no final do séc. XIX pelas bandas na cidade de São Luiz do Paraitinga, no Vale do Paraíba paulista, este trabalho discute a escrita, com suas generalidades e especificidades, bem como as relações entre o texto musical e os modos de produção e reprodução social, transparecidos no discurso musical. Isto se evidencia através da noção da existência de uma malha sócio-comunicativa, que aglutina diferentes elementos simbólicos provenientes de outros ambientes, como a marcha militar, a ópera, a modinha, os estilos cantábile e brilhante e expressões das culturas locais. Para analisar esses contatos, usamos ferramentas da significação musical e as relacionamos com as discussões que envolvem os processos de transculturação, descortinando possibilidades hermenêuticas, a partir das quais abrem-se janelas para futuras pesquisas que considerem a banda, o seu repertório e a comunidade.
Title in English
-
Keywords in English
Dobrado genre
Musical Discourse
Musical Signification
São Luiz do Paraitinga
Wind band
Abstract in English
The music band, also known in Brazil as philharmonic, lyra, musical corporation or retreta, is a socio-cultural phenomenon originated and developed along the 19th century - initially with the military band as model - that rapidly spread throughtout European metropolises and subsequently in the colonies, still remains active in many cities. From the repertoire that brazillian bands cultivate along 200 years, certainly the dobrado has a relevant position, even thought the difficulty the musicology has in dealing with this genuine brazillian band genre. From the dobrado played at the end of the 19th century by bands in the city of São Luiz do Paraitinga, in the Vale do Paraíba of São Paulo, this work discusses the writing, with its generalities and specificities, as well as the relationships between the musical text, the modes of production and social reproduction, evidenced in the musical discourse. This is shown through the acknowledgment of the existence of a socio-communicative network which puts together symbolic elements from other environments, such as the military march, the opera, the modinha, the cantabile and the brilliant styles and the expressions of the local cultures. To analyze these contacts, we use tools of musical signification and relate them to the discussions that involve the processes of transculturation, revealing hermeneutical possibilities, from which future researchs that consider the band, its repertoire and the community are made possible.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.