• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-12092022-144942
Documento
Autor
Nombre completo
Marlui Nobrega Miranda
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2021
Director
Tribunal
Pinto, Ivan Vilela (Presidente)
Bastos, Rafael Jose de Menezes
Capiberibe, Artionka Manuela Goes
Mindlin, Betty
Salles, Pedro Paulo
Título en portugués
O Novo Tradicional: transportações sensíveis das musicalidades indígenas do Brasil
Palabras clave en portugués
Interculturalidades
Marlui Miranda
MIB, Mudanças Culturais
Música Indígena do Brasil
Novo Tradicional
Povos Indígenas do Brasil
Resumen en portugués
O Novo Tradicional: transportações sensíveis das musicalidades indígenas do Brasil é uma abordagem autoetnográfica sobre a interpretação da Música Indígena do Brasil e seus reflexos nas musicalidades brasileiras. Pensando nas sociedades indígenas a partir de seu cancioneiro, selecionei para este estudo 103 cantigas paradigmáticas, que datam a partir de 1895, dos povos Suruí Paiter, Juruna/Yudjá, Kayapó/ Mbêngôkre Karajá/Iny, Tupari, Aruá, Wari, Djeoromitxi, Tuyuka, Tikuna, Mehinako, Palikur e Krahô. A tese fundamental está corporificada na história e nas musicalidades indígenas que permearam a minha trajetória, tratando-se da possibilidade de transculturalidade, porque a Música é uma linguagem transcultural que conserva a experiência estética. Refuto a tese pós-modernista que afirma a incomensurabilidade das culturas, visão conservadora que enxerga a diferença como indicação de distância insuperável. O meu protagonismo como performer de musicalidades indígenas conduz a narrativa, espelhando os ônus e bônus desta trajetória controversa, num país que sempre foi abertamente anti-indígena. Esta tese vem apoiar as manifestações da Música Indígena do Brasil - MIB que, através de seus artistas contemporâneos, ganha força na internet e em nichos de cultura urbana, e já se apresenta em palcos de grandes teatros dentro e fora do Brasil, numa caminhada da Tradição aos encontros de interculturalidade, ao Novo Tradicional, em transportações sensíveis das musicalidades indígenas do Brasil.
Título en inglés
The New Traditional: Sensible Transports of Brazilian Indigenous Musicalities
Palabras clave en inglés
Cultural Changes
Indigenous Music from Brazil
Indigenous Peoples of Brazil
Indigenous Performance
Marlui Miranda.
New Traditional
Resumen en inglés
The New Traditional: Sensible Transports of Brazilian Indigenous Musicalities is an autoethnographic approach to the interpretation of Brazilian Indigenous Music and its reflections on Brazilian musicalities. Thinking about Indigenous societies based on their musicalities, I selected for analysis paradigmatic songs, dating from 1895, from the Suruí Paiter, Juruna/Yudjá, Kayapó/Mbêngôkre Karajá/Iny, Tupari, Aruá, Wari, Djeoromitxi, Tuyuka, Tikuna, Mehinako, Palikur and Krahô peoples. The fundamental thesis is embodied in the history and musicality of my trajectory, because it deals with the transculturality, for Music is a transcultural language that preserves the aesthetic experience. I refuse the postmodernist thesis that affirms the incommensurability of cultures, a conservative view that sees difference as an indication of insurmountable distance. My role as a performer of Indigenous musicalities drives the narrative, mirroring the burden and bonus of this controversial trajectory, in a country that has always been openly anti- Indigenous. This thesis supports the manifestations of Indigenous Music of Brazil - MIB which, through its contemporary artists, gains strength on the internet and in urban culture niches, and already performs on stages of major theaters in Brazil and abroad, on a journey from Tradition to intercultural encounters, in the New Traditional, sensitive transports of musicalities of the Indigenous peoples of Brazil.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2022-09-12
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.