• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-09112022-125057
Document
Author
Full name
Guilherme Magalhães Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Videira Junior, Mario Rodrigues (President)
Cruz, Raimundo Jose Barros
Lucas, Monica Isabel
Tomás, Lia Vera
Zangheri, Glaucio Adriano
Title in Portuguese
O sublime e o trágico na Sinfonia Eroica de Beethoven
Keywords in Portuguese
Beethoven; Ludwig van
Estética Musical
Marx; Adolf Bernhard
Schiller; Friedrich
Sinfonia Eroica
Sublime
Trágico
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo investigar a hipótese de que a Sinfonia Nº 3, Eroica, op. 55 , do compositor Ludwig van Beethoven (17701827) foi interpretada como uma manifestação sonora da experiência do sublime, tal como foi teorizada pelo poeta e pensador alemão Friedrich Schiller (1759-1805) que deslocou esta experiência para o âmbito da arte ao relacioná-la com o fenômeno trágico. Neste contexto, a pesquisa buscará demonstrar que o programa extramusical criado por Adolf Bernhard Marx (1795-1866) para a Terceira Sinfonia em sua biografia de Beethoven é um documento que representa a recepção da Sinfonia Eroica como uma manifestação do sublime. Para realizar tal investigação, no primeiro capítulo serão apresentados de forma introdutória os principais conceitos filosóficos de Immanuel Kant (1724-1804) necessários para a compreensão da experiência do sublime. No segundo capítulo, será apresentada a reflexão realizada por Schiller sobre o sublime, assim como a relação que o autor estabelece entre o sublime e o trágico. Já o terceiro capítulo tem como objetivo contextualizar e problematizar historicamente as forças internas e externas que deram origem ao que ficou conhecido como fase intermediária de Beethoven. Finalmente, no quarto e último capítulo será apresentado o programa criado por A. B. Marx para a Sinfonia Eroica de Beethoven, mais especificamente, o programa do primeiro movimento. Nas considerações finais, serão apresentados os pontos mais relevantes dos capítulos anteriores e como eles se relacionam com a hipótese colocada de que a Sinfonia Eroica foi interpretada como uma manifestação sonora da experiência do sublime, de acordo com as investigações filosóficas de Schiller.
Title in English
The sublime and the tragic in Beethovens Eroica Symphony
Keywords in English
Beethoven; Ludwig van
Eroica Symphony
Marx; Adolf Bernhard
Musical Aesthetics
Schiller; Friedrich
Sublime
Tragic
Abstract in English
This thesis aims to investigate the hypothesis that the Third Symphony , Eroica , op. 55, by composer Ludwig van Beethoven (1770-1827) was interpreted as a sonorous manifestation of the experience of the sublime, as theorized by the German poet and thinker Friedrich Schiller (1759-1805), who transferred this experience to the realm of the arts by relating it to the tragic phenomenon. Within this context, the research aims to demonstrate that the extramusical program created by Adolf Bernhard Marx (1795-1866) for the Third Symphony in his biography of Beethoven suggests that the Eroica Symphony was, in fact, received as a manifestation of the sublime, as theorized by Schiller. The first chapter presents an introduction to the main philosophical concepts of Immanuel Kant (1724-1804) needed to understand the experience of the sublime. The second chapter discusses Schillers reflections about the sublime, as well as how the relation the author establishes between the sublime and the tragic. Chapter 3 aims to historically contextualize and interrogate the internal and external forces that gave rise to what became known as Beethovens middle period . Finally, the fourth and final chapter discusses the program created by A. B. Marx for Beethovens Eroica Symphony , more specifically for its first movement. The conclusion recaps the most relevant points of the previous chapters, discussing their relation to the proposed hypothesis, that the Eroica Symphony was interpreted as a sonorous manifestation of the experience of the sublime, according to Schillers philosophical investigations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-11-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.