• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-08042022-100357
Document
Author
Full name
Fernanda Paulo Marques
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Pinto, Ivan Vilela (President)
Pereira, Edimilson de Almeida
Zan, Jose Roberto
Title in Portuguese
No trilho da década de 1970: o trem chamado Bituca e a viagem pela América Latina
Keywords in Portuguese
Clube da Esquina
Milton Nascimento
Música Latino-Americana
Abstract in Portuguese
Este estudo compreende a análise de músicas que integram seis discos da década de 1970 do compositor e cantor Milton Nascimento (Bituca). Os discos analisados foram: Milton (1970), Clube da Esquina (1972), Milagre dos Peixes (1973), Minas (1975), Geraes (1976) e Clube da Esquina 2 (1978). O objetivo desta pesquisa é destacar o que caracterizamos como América Latina na obra de Milton Nascimento. Para isso, utilizamos a noção de poética da relação de Édouard Glissant para fundamentar e compreender os diferentes elementos musicais. A poética da relação também deu suporte para elucidar sobre o que entendemos por latino-americano nesta pesquisa, que também está ancorada nos pensamentos de Eduardo Galeano e Octavio Ianni. A análise da obra observa o cenário do surgimento do disco, o contexto da música selecionada, a matriz musical relacionada, a instrumentação da música e suas características e a temática da letra. A pesquisa revelou as principais características da música de Milton Nascimento (e do Clube da Esquina), como, por exemplo, psicodelia, experimentalismo, cultura popular, polimetria, polirritmia, arranjos não convencionais, revezamento na instrumentação, aproximação com gêneros musicais distintos, uso de recursos como o falsete, letra que segue uma lógica de montagem e influência direta do cinema. Todas essas características estão destacadas dentro do fio condutor que é a América Latina, situação em que apresentamos como a cultura latino-americana foi inserida na vida e na obra de Milton Nascimento.
Title in English
On the trail of the 1970s: the train called Bituca and the journey through Latin America
Keywords in English
Clube da Esquina
Latin American Music
Milton Nascimento
Abstract in English
This study comprises the analysis of songs that comprise six albums of the 1970s by the composer and singer, Milton Nascimento (Bituca). The albums analyzed were: Milton (1970), Clube da Esquina (1972), Milagre dos Peixes (1973), Minas (1975), Geraes (1976) and Clube da Esquina 2 (1978). The aim of this research is to highlight what we characterize as Latin America in the work of Milton Nascimento. For this, we used the notion of poetics of the relationship of Édouard Glissant to base and understand the different musical elements. The poetics of the relationship also gave support to elucidate about what we understand by Latin American in this research, which is also anchored in the thoughts of Eduardo Galeano and Octavio Ianni. The analysis of the work observes the scenario of the emergence of the album, the context of the selected music, the related musical matrix, the instrumentation of the music and its characteristics and the theme of the lyrics. The research revealed the main characteristics of Milton Nascimento's and Clube da Esquinas music, such as psychedelia, experimentalism, popular culture, polymetric, polyrhythm, unconventional arrangements, instrumentation relay, approximation with distinct musical genres, use of resources such as falsetto, lyrics that follow a logic of assembly and direct influence of cinema. All these characteristics are highlighted within the guiding thread that is Latin America, a situation in which we present how Latin American culture was inserted into the life and work of Milton Nascimento.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-04-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.