• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-22112023-143219
Document
Author
Full name
Paula Adriano Martins
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Viana, Fausto Roberto Poço (President)
Moura, Carolina Bassi de
Pestana, Sandra Regina Facioli
Title in Portuguese
Uso de máscaras em Bakkhantes do Teatro Malandro: um estudo sobre trajes de cena
Keywords in Portuguese
Mascaramento
Máscaras
Omar Porras
Teatro Malandro
Traje de Cena
Abstract in Portuguese
A dissertação intitulada Uso de máscaras em Bakkhantes do Teatro Malandro: um estudo sobre trajes de cena investiga os aspectos visuais da indumentária cênica da peça Bakkhantes (2000) do Teatro Malandro (Suíça), com direção geral e artística de Omar Porras, colombiano radicado na Suíça e fundador da companhia. Realizada por uma análise documental, iconográfica e bibliográfica, esta pesquisa apresenta uma investigação que propõe reflexões acerca da linguagem e da visualidade dos trajes de cena, máscaras e caracterização dos personagens do espetáculo Bakkhantes. O estudo visita As Bacantes, de Eurípides, e exibe um sucinto mapeamento dos elementos da dramaturgia trágica, que serviu de inspiração para o espetáculo montado pelo Teatro Malandro. A narrativa biográfica de Omar Porras também é apresentada e o diretor tem a sua trajetória artística traçada até o momento de formação do Teatro Malandro, dado complementado pela exposição do método e da estética da companhia. O espetáculo Bakkhantes é analisado técnica e poeticamente por uma pesquisa decorrente do estudo da indumentária cênica e da caracterização visual dos atores. Pela perspectiva de incorporação das máscaras como elemento-chave nos trajes de cena do espetáculo, o estudo é desenvolvido, então, por uma revisão bibliográfica e, a partir da abordagem estético-conceitual da linguagem empregada nos trajes de cena e máscaras do espetáculo, a investigação apresenta uma análise, que parte dos elementos ambiguidade, feio e grotesco, transgressão, signo teatral, máscara, nudez, corpo e corporeidade, identificados a partir de percepções que tangem o traje de cena como mascaramento corporal de Costa (2020).
Title in English
Use of masks in the Teatro Malandro's Bakkhantes: a study on stage costumes.
Keywords in English
Masking
Masks
Omar Porras
Stage costume
Teatro Malandro
Abstract in English
The masters thesis entitled Use of masks in the Teatro Malandro's Bakkhantes: a study on stage costumes'' investigates the visual aspects of the stage costumes of the play Bakkhantes (2000) by the Teatro Malandro (Switzerland), with general and artistic direction by Omar Porras, a Colombian living in Switzerland and founder of the company. Developed by a documentary, iconographic and bibliographic analysis, this research presents an investigation that proposes reflections on the language and the visuals of the stage costumes, masks, and characterization of the characters in the play Bakkhantes. The study visits The Bacchae '' by Euripides and presents a concise mapping of the elements of the tragic dramaturgy, which served as inspiration for the spectacle mounted by Teatro Malandro. It is introduced by an Omar Porras biographical narrative, and his artistic trajectory is traced until the moment of Teatro Malandro's formation, complemented by the company's method and aesthetic exposition. The play Bakkhantes is analyzed technically and poetically by an investigation resulting from the study of scenic clothing and the visual characterization of the actors. The study is developed by a bibliographical review of the aesthetic and conceptual approach of the language used in the stage costumes and masks of the play and looks at the incorporation of the theater mask as a key element in the stage costumes of the play. The research presents a study, which starts from the elements: ambiguity, ugly and grotesque, transgression, theatrical sign, theater masks, nudity, body, and corporeality, identified from perceptions that touch the stage costume as body masking of Costa (2020).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.