• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2012.tde-21022013-153602
Document
Author
Full name
Marcelo Denny de Toledo Leite
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Telesi, Silvia Fernandes da Silva (President)
Agra, Lúcio José de Sá Leitão
André, Carminda Mendes
Martins, Marcos Aurélio Bulhões
Silva, Antônio Carlos de Araújo
Title in Portuguese
Caleidoscópio digital : contribuições e renovações das tecnologias da imagem na cena contemporânea
Keywords in Portuguese
Tecnologias da imagem
Abstract in Portuguese
Qual é o lugar das imagens tecnológicas na cena hoje? O que muda com a inclusão das linguagens cinematográficas, videográficas e agora a internet nas artes cênicas na contemporaneidade? Quais seriam as contribuições desses cruzamentos entre o teatro, a performance art, a ópera e a dança, quando utilizam as linguagens audiovisuais? Nesse estudo pretendo levantar uma reflexão sobre essas contribuições, dividindo em três pilares de análise: as somas das imagens tecnológicas em relação ao Espaço, depois sobre o Tempo e finalmente sobre o Corpo. Sempre utilizando exemplos da cena contemporânea, mas também recorrendo aos pioneiros nessa atividade, mostrarei como os recursos eletrônicos e digitais mudaram a forma de fazer e ver como potências cênicas hoje, e como podem dialogar com novas ideias de espacialidade, temporalidade e corporificação quando se apresenta: efeitos de alteração, efeitos poéticos, de memória e também como a presença. Uso como exemplos de análise também trabalhos que eu desenvolvi como diretor e diretor de arte/cenógrafo nos últimos quatro anos, bem como exemplos de artistas e grupos nacionais e internacionais. Os resultados obtidos podem abrir perspectivas para professores de artes cênicas em geral, assim como para diretores, cenógrafos, profissionais do cinema e do vídeo, artistas das mídias e outras pessoas que investiguem a encenação contemporânea e seu universo híbrido.
Abstract in English
Which is the place of technologic images in the theatre today? What is changed due to inclusion of cinematographic, videographic and internet languages nowadays? Which contributions would be from these intersections between theatre, performance art, opera and dance when we use audiovideo languages? In this study, I wish to raise a reflection on those contributions, dividing into three pillars of analysis: The sums of the technologic images in relation to Space, on Time and then finally on the Body. Always using examples of the contemporary scene, but also using the pioneers in this activity, I will show how the electronic and digital resources like scenic powers today have changed the way of doing and seeing the theatre, and how they can engage with new ideas of spatiality, temporality and embodiment when they present effects of changing, poetry, memory and also presence. Using as examples of analysis also works that I developed as a director and art director / designer in the last four years, as well as examples of artists and national and international groups.The results may open perspectives for teachers of performing arts in general, as well as directors, designers, cinema's and video's professionals, artists from the media and others who investigate contemporary staging and its hybrid universe.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Marcelo_corrigida.pdf (8.03 Mbytes)
Publishing Date
2013-02-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.