• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2021.tde-19092023-140927
Document
Author
Full name
Conrado de Sousa Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Telesi, Silvia Fernandes da Silva (President)
Borges, Rosane da Silva
Costa Filho, José da
Title in Portuguese
Representações e representatividade na cena contemporânea: notas sobre um atravessamento estético, político e social
Keywords in Portuguese
cena contemporânea
Cia. Marginal
corpo negro
representação
representatividade
Abstract in Portuguese
Olhando para o recente movimento que tem lutado por representatividade nas artes cênicas nos últimos anos, esta dissertação objetiva realizar algumas reflexões acerca das implicações éticas, estéticas, políticas e sociais que atravessam a representação de grupos sociais minoritários na cena. Partindo de uma investigação da questão da representatividade a partir da perspectiva da ausência, debruçaremo-nos, inicialmente, sobre críticas direcionadas ao espetáculo Entrevista com Stela do Patrocínio, por trazer uma atriz branca representando uma mulher negra. Resgatando tal acontecimento, refletiremos sobre alguns dos modos como o corpo negro se coloca e é percebido na sociedade brasileira atual e na produção cênica contemporânea. Após, considerando a representatividade a partir da perspectiva da presença, partiremos para uma análise do trabalho da Cia. Marginal, grupo fundado no ano de 2005 no Complexo de Favelas da Maré, no Rio de Janeiro. Formada, em sua maioria, por jovens atores negros e moradores de favela, a companhia decide, no ano de 2019, investigar a imigração angolana dentro do território da favela e, para isso, convida seis artistas angolanos para integrar o processo de criação de seu mais recente trabalho: o espetáculo Hoje não saio daqui. Observando o modo como esses corpos negros, LGBTs, moradores de favela, imigrantes atuam na cena, discutiremos como a presença de corpos não hegemônicos pode se constituir como um vetor capaz de convocar e reorganizar tecidos dramáticos, performáticos, éticos, sociais e territoriais. Por fim, o estudo se encerra com proposições de enfrentamento para artistas que desejam atuar sob uma perspectiva representativa e emancipadora, bem como, traz uma reflexão teórica a respeito da maneira como o conceito de representatividade opera no campo das artes, combinando aspectos éticos, estéticos, legais e políticos.
Title in English
-
Keywords in English
black body
Cia. Marginal
contemporary theater
representation
representativeness
Abstract in English
Considering the recent movement that advocates for self-representation in performing arts, this dissertation addresses the ethical, aesthetic, political and social implications that emerge from the representation of social minorities in theater. Looking at the issue of representativeness from the perspective of the absence, we will initially focus on the criticism received by the play Entrevista com Stela do Patrocínio, for bringing a white female actor representing a black woman. Recalling this event, we will reflect on some ways in which the black body is perceived in the Brazilian society and in the contemporary theater. Afterwards, looking at the representation from the perspective of the presence, we will discuss the work of Cia. Marginal, a theater group founded in 2005 in the Complexo of Favelas of Maré, in Rio de Janeiro. Formed mostly by young, black and favela resident actors, the company decides, in 2019, to investigate Angolan immigration within the favela and invites six Angolan artists to integrate the creating process and act in their latest work: the play Hoje não saio daqui. Addressing ways in which these bodies blacks, LGBT, favela residents, immigrants perform in the scene, we will discuss how the presence of non-hegemonic bodies can be understood as a vector capable of summoning and reorganizing dramatic, performative, ethical, social and territorial layers. Finally, the study concludes with propositions for artists who aim to create in a representative and emancipatory way. It also brings a theoretical discussion on how the concept of representativeness operates within the art world, combining ethical, legal, political and aesthetic aspects.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-09-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.