• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-15082023-161417
Document
Author
Full name
Fabiano Carlos Zanin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Martins, José Batista Dal Farra (President)
Bastos, Maria Helena Franco de Araujo
Harder, Rejane
Lima, Luciano Chagas
Moura, Lino Daniel Evangelista
Title in Portuguese
Construções performáticas da juerga flamenca: transformações e permanências sob uma perspectiva pedagógica
Keywords in Portuguese
Dança flamenca
Ensino e aprendizagem
Juerga em performance
Juerga flamenca
Música flamenca
Pedagogia do flamenco
Tradição oral
Abstract in Portuguese
A juerga flamenca é o momento no qual a coletividade flamenca se diverte e se comunica, cantando, tocando e dançando flamenco. O evento flamenco-juerga, manifestação coletiva híbrida que transcende as fronteiras das linguagens da música, da dança e do teatro, é investigado nessa tese a partir de suas próprias práticas e características performáticas peculiares, no sentido de favorecer a percepção desse fenômeno em sua totalidade, de facilitar a análise sobre suas dinâmicas de aplicação e seu potencial pedagógico. Este trabalho apresenta uma perspectiva articuladora dos elementos constituintes da linguagem flamenca (cante, baile e guitarra), incluindo o improviso, voltada aos usos da juerga flamenca e a sua viabilidade pedagógica no contexto do ensino de flamenco no Brasil. O desenho metodológico compreendeu revisão bibliográfica sobre os elementos constituintes da linguagem flamenca, os métodos de transmissão do flamenco e o flamenco em performance: juerga; transcrição e análise de entrevistas de artistas reconhecidos no meio flamenco sobre história e métodos de transmissão do flamenco no Brasil; relato e análise de experiência pessoal de ensino e aprendizagem do flamenco; e análise dos dados resultantes das respostas a questionários estruturados submetidos a performers-professores de flamenco brasileiros sobre suas percepções relativas aos saberes e às práticas de ensino. Com base nas análises realizadas, verificou-se que parte significativa dos respondentes considera a juerga flamenca importante para a formação dos estudantes de flamenco, principalmente por seu caráter festivo e didático. Ademais, pudemos validar a hipótese de que a utilização pedagógica da juerga flamenca é percebida pelos performersprofessores de flamenco como uma situação de aprendizagem privilegiada para a transmissão dos saberes tácitos, não codificados, do flamenco, assim como para o desenvolvimento de capacidades de improviso idiomático no flamenco.
Title in English
Performative structures of juerga flamenca: transformations and permanences from a pedagogical perspective
Keywords in English
Flamenco dance
Flamenco juerga
Flamenco music
Flamenco pedagogy
Juerga in performance
Oral tradition
Teaching and learning
Abstract in English
The flamenco juerga is the moment in which the flamenco community has fun and communicates, singing, playing and dancing flamenco. The flamenco-juerga event, a hybrid collective manifestation that transcends the boundaries of the languages of music, dance and theater, is investigated in this thesis from its own practices and peculiar performance characteristics, in order to promote the perception of this phenomenon in its entirety, to facilitate the analysis of its application dynamics and its pedagogical potential. This work presents an articulating perspective of the constituent elements of the flamenco language (cante, baile and guitarra), including improvisation, focused on the uses of the flamenco juerga and its pedagogical viability in the context of flamenco teaching in Brazil. The methodological design included a bibliographic review on the constituent elements of the flamenco language, the methods of transmission of flamenco and flamenco in performance: juerga; transcription and analysis of interviews with renowned flamenco artists on the history and transmission methods of flamenco in Brazil; report and analysis of personal experience of teaching and learning flamenco; and analysis of data resulting from responses to structured questionnaires submitted to Brazilian flamenco performers-teachers about their perceptions regarding knowledge and teaching practices. Based on the analyses, it was verified that a significant part of the respondents consider the flamenco juerga important for the formation of flamenco students, mainly due to its festive and didactic character. In addition, we were able to validate the hypothesis that the pedagogical use of flamenco juerga is perceived by flamenco performers-teachers as a privileged learning situation for the transmission of tacit knowledge, not codified, flamenco, as well as for the development of idiomatic improvisation skills in flamenco.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
FabianoCarlosZanin.pdf (11.57 Mbytes)
Publishing Date
2023-08-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.