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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-13112023-145334
Document
Author
Full name
Maria Celina Gil Reis Boeira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Viana, Fausto Roberto Poço (President)
Moura, Carolina Bassi de
Ortiz, Sergio Ricardo Lessa
Silva, Renata Cardoso da
Vasconcelos, Tainá Macêdo
Title in Portuguese
A teatralidade na artesania de Dolce & Gabbana
Keywords in Portuguese
alta moda
artesania
Dolce & Gabbana
fashion films.
teatralidade
traje de cena
Abstract in Portuguese
Esta tese busca investigar teatralidade na criação artesanal dos trajes da Alta Artigianalità da marca Dolce & Gabbana, entendendo se esse apelo à tradição é, na verdade, uma maneira de legitimar o discurso conservador da marca. A D&G passou por um reposicionamento que abarcou desde processos de criação até estratégias de divulgação , em que se reaproximou de suas origens italianas, tanto nas referências à história da Sicília, quanto na feitura manual dos trajes, a partir de técnicas típicas da região. Seus desfiles da Alta Artigianalità borram os limites entre teatro, moda e performance, apresentando trajes em que o trabalho manual faz emergir uma poética têxtil muito própria. Apesar de lidarem com materiais e técnicas semelhantes, a criação de trajes de cena e de trajes de moda são diferentes e ainda parece haver equívocos quanto ao que essencialmente afasta e aproxima essas duas áreas. Diante de uma crescente ideia de teatralização da moda, aqui se busca diferenciar a moda e o figurino a partir de dois aspectos principalmente: o processo criativo e os objetivos da criação, analisando tanto trajes criados pela marca para o teatro, quanto trajes feitos para a Alta Moda. Além disso, as produções audiovisuais da Dolce & Gabbana, principalmente os fashion films, parecem atuar na direção de construir uma imagem utópica de Itália ideal, muito ligada aos estereótipos reproduzidos pelo cinema no imaginário popular. A aproximação com a ideia de identidade nacional também parece ser uma estratégia mobilizada pela marca para a legitimação do seu conservadorismo.
Title in English
-
Keywords in English
alta moda
artisanal work
costume
Dolce & Gabbana
fashion films
theatricality
Abstract in English
This thesis seeks to investigate theatricality in the handmade creation of the Alta Artigianalità garments of the Dolce & Gabbana brand, understanding whether its appeal to tradition is, in fact, a way to legitimize the brand's conservative discourse. D&G underwent a repositioning which ranged from creation processes to dissemination strategies , in which it returned to its Italian origins, both in references to the history of Sicily and in the manual making of garments, based on techniques typical of the region. The Alta Artigianalità shows blur the boundaries between theater, fashion and performance, presenting costumes in which manual work brings out a very specific textile poetics. Despite dealing with similar materials and techniques, the creation of stage costumes and fashion garments are different and there still seems to be misconceptions as to what essentially distances and brings these two areas together. Faced with a growing idea of the theatricalization of fashion, here we seek to differentiate fashion garments and theatre costumes based on two main aspects: the creative process and the objectives of creation, analyzing both costumes created by the brand for the theater and garments made for the Alta Moda. In addition, Dolce & Gabbana's audiovisual productions, especially the fashion films, seem to work towards building a utopian image of the ideal Italy, closely linked to the stereotypes reproduced by cinema in the popular imagination. Approaching the idea of national identity also seems to be a strategy mobilized by the brand to legitimize its conservatism.
 
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Publishing Date
2023-11-14
 
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