• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
10.11606/T.27.2016.tde-12012016-102324
Documento
Autor
Nombre completo
Manon de Salles Ferreira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2015
Director
Tribunal
Lopes, Elisabeth Silva (Presidente)
Barbuy, Heloisa Maria Silveira
Bonadio, Maria Claudia
Correa, Victor Aquino Gomes
Costa, Felisberto Sabino da
Título en portugués
A roupa depois da cena
Palabras clave en portugués
Conservação têxtil
Cultura material
Fause Haten
Figurinos
Moda
Ney Matogrosso
Teatro
Trajes de cena
Resumen en portugués
A partir da estreita relação entre a roupa social e o figurino, dentro e fora do espetáculo, esta tese tem como objetivo investigar os percursos que faz a roupa após a "cena", isto é, a partir do momento em que são guardadas como documentos de pesquisa e não mais usadas como objeto de consumo e descarte. São discutidas questões relacionadas aos acervos têxteis e os processos necessários para a sua conservação e esse será o objeto de estudo: as iniciativas existentes fora dos espaços museológicos que vem sendo realizadas por grupos de teatro, universidades, colecionadores, instituições culturais e estilistas. Será debatido o exemplo do Centre National du Costume de Scène, na França, a coleção de figurinos do cantor/performer Ney Matogrosso numa instituição de ensino, e o desenvolvimento, como estudo de caso, do projeto de conservação e exposição da coleção de marionetes do estilista/figurinista Fause Haten.
Título en inglés
The clothes after the scene
Palabras clave en inglés
Costumes
Fashion
Fause Haten
Material culture
Ney Matogrosso
Textile conservation
Theatre
Resumen en inglés
From the close relationship between social clothes and costumes, in and out of the show, this thesis aims to investigate the pathways that make the clothes after the "scene" that is, from the moment they are saved as documents research and no longer used as an object of consumption and disposal. Issues are discussed related to textiles collections and the processes needed for its conservation and that will be the object of study: existing initiatives outside the museum spaces that have been performed by theater groups, universities, collectors, cultural institutions and designers. It will be discussed the example of the Centre National du Costume de Scène in France the collection of costumes the singer / performer Ney Matogrosso an educational institution, and the development, as a case study, the conservation project and exhibition designer collection of puppets / costume Fause Haten
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2016-01-12
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2022. Todos los derechos reservados.