• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-11012023-171933
Document
Auteur
Nom complet
Jonas Karlos de Souza Feitoza
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Lopes, Elisabeth Silva (Président)
Bastos, Maria Helena Franco de Araujo
Moura, Lino Daniel Evangelista
Nadai, Carolina Camargo de
Rengel, Lenira Peral
Titre en portugais
Transrelações dos corpos na dança: objetos e dançarinos em cocriação
Mots-clés en portugais
Cocondução
Corpo
Dança
Objetos
Transrelação
Resumé en portugais
Esta pesquisa propõe que objetos e dançarinos a partir de um sistema de relações coreografam criações em dança de modo codependente. Destaca-se na tese a particular relação comunicacional, estética e histórica entre objeto e dançarinos, mas também, a fricção inusitada entre a dança de salão e os estudos contemporâneos em dança. Algumas propostas coreográficas que trazem em suas criações modos de existência dos objetos na cena foram selecionadas para compor esta pesquisa por apresentarem condições relevantes para expandirmos as noções acerca da relação dos corpos, são elas: a Cia Os Dois de Dança (RJ), o Grupo Musicanoar (SP), solos da Susanne Linke e Reinhild Hoffmann . Minhas criações artísticas atravessadas pelas perspectivações do corpo na cena propõem modos de compreender ações coletivas no fazer da dança. Defendo que cada corpo escolhido (distintos objetos, materiais e corpos dançantes) para uma composição em dança atua na criação da obra. O fazer artístico no contexto acadêmico tem me proporcionado construir coletivamente a ideia de transrelações estabelecidas quando nos propomos a interagir com objetos. Os procedimentos metodológicos da pesquisa partiram de vivências instigadas nos componentes Estudos Contemporâneos em Dança e Improvisação em Dança, com estudantes do Curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal de Sergipe (UFS). A contribuição desta proposta de pesquisa para área das Artes Cênicas resulta de um singular trânsito entre minhas atividades artísticopedagógicas, emergiram da necessidade de elucidar modos de operação dos corpos (objetos/dançarinos) por políticas de relações mútuas.
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
Body
Co-conduction
Dance
Objects
Transrelationship
Resumé en anglais
This research aims to create a dance system in which dancers and objects choreograph in a codependent way. The main highlight of this study is related to the relationship between objects and dancers from a communicational, aesthetic and historical perspective, and also, from an unused friction between ballroom dancing and contemporary dance studies. Some choreographics proposals were selected as important pieces to be presented and discussed here in terms of how the objects behave in these works. It was found that these works bring a new way of existence to the objects in the scene. The dance artists and groups are: Cia Os Dois de Dança (RJ), Grupo Musicanoar (SP) and solos pieces by Susanne Linke and Reinhild Hoffmann . The pieces of the groups which were selected to compose this thesis dialogue directly and deeply with the way I think and propose the pedagogical way of creating dance in collaboration with each other. I advocate that each body chosen by this research (the different objects, materials and dancers) are part of the composition, they are really acting for the dancing creation. Artistic work in the academic context gives me the opportunity to formulate the concepts of transrelationships and its ideas collectively, and it is related to when and how we interact with objects. The methodology of this research and its procedures comes from experiences urged at the Disciplines (Components): Contemporary Studies in Dance and Improvisation in Dance, with students of Dance's Degree at the Federal University of Sergipe (UFS). The contribution of this research proposal to the Performing Arts is the result of a unique transit between my artistic and pedagogical activities. It comes from the aim of clarifying the way bodies (objects and dancers) work in reciprocity, in how they work to create mutual relations policies.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-01-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.