• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-11012023-171234
Document
Author
Full name
Ísis Arrais Padilha
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Pereira, Sayonara Sousa (President)
Almeida, Veronica Fabrini Machado de
Valle, Flavia Pilla do
Title in Portuguese
Tempo, ritmo e dinâmica na encenação contemporânea: uma partitura para Inside de Dimitris Papaioannou.
Keywords in Portuguese
Dimitris Papaioannou
Dinâmica
Encenação Contemporânea
Ritmo
Tempo
Abstract in Portuguese
O presente trabalho investiga os conceitos de tempo, ritmo e dinâmica na encenação contemporânea a partir da obra Inside de Dimitris Papaioannou (1964). Os objetivos - estabelecer pontes entre ritmo e cultura, apresentar um panorama da obra do artista e desenvolver uma proposta de análise dinâmica são perseguidos por meio da epistemologia da complexidade, cruzando conhecimentos de áreas diversas para produzir aprofundamentos a respeito da encenação contemporânea em três eixos de investigação: teórico, documental e analítico. Tempo e ritmo estão nas micro e macro estruturas da existência e no cerne da origem una das artes e da cultura. As histórias do teatro e da dança encaminharam-se na busca dessa reconexão, passando pela redescoberta do ritmo e do corpo livre de códigos na virada para o século XX, pelo reposicionamento do corpo no centro do discurso, e pela intensificação das experimentações entre linguagens artísticas até o pós-guerra. Esse borrar de fronteiras culminou no nascimento e estabelecimento de novos híbridos cênicos na segunda metade do século: a Dança Teatral e o Teatro Físico. É deste contexto que emerge a obra do artista visual, coreógrafo e diretor Dimitris Papaioannou. Apresentam-se os desenvolvimentos da dramaturgia e encenação em seus trabalhos autorais, avalia-se o papel de suas experiências profissionais diversas e de suas influências em sua trajetória profissional, e delineiam-se suas principais estratégias criativas. Uma proposta de análise detalhada para a dinâmica da encenação contemporânea foi materializada a partir de Inside, uma performance cujas seis horas de duração foram coreografadas. Explicam-se o desenvolvimento da proposta e as bases para sua interpretação. Após uma extensa análise dos procedimentos compositivos cena a cena, elabora-se a sua síntese. As conclusões apontam para a necessidade de uma filosofia do ritmo, que possa reorientar nossas noções de cultura, expressão e coletividade.
Title in English
-
Keywords in English
Contemporary Staging
Dimitris Papaioannou
Dynamics
Rhythm
Time
Abstract in English
The present work investigates the concepts of time, rhythm and dynamics in contemporary staging considering the work Inside by Dimitris Papaioannou. The goals - to establish bridges between rhythm and culture, to present an overview of the work of Papaioannou and to develop a proposal of dynamic analysis - are pursued through the epistemology of complexity, crossing knowledge from different areas to produce in-depth studies on the central theme - the study of contemporary staging- through metaporic investigation along theoretical, documentary and analytical axes. Time and rhythm are in the micro and macro structures of existence and at the heart of the unified origin of the arts and culture. The histories of theater and dance were directed towards this reconnection, through the rediscovery of rhythm and the body free of codes at the turn of the 20th century, through the repositioning of the body at the center of discourse, and through the intensification of experimentation between artistic languages. until the post-war period. This blurring of borders culminated in the birth and establishment of new scenic hybrids in the second half of the century: Dance Theater and Physical Theater. It is from this context that the work of the visual artist, choreographer and director Dimitris Papaioannou (1964) emerges. The developments of dramaturgy and staging in his authorial works are presented, the role of his diverse professional experiences and influences on his professional trajectory are evaluated, and his main creative strategies are outlined. A proposal for a detailed analysis of the dynamics of contemporary staging was materialized from Inside, a performance whose six-hour duration was choreographed. The development of the proposal and the bases for its interpretation are explained. After an extensive analysis of the compositional procedures scene by scene, its synthesis is elaborated. The conclusions point to the need for a philosophy of rhythm that can reorient our notions of culture, expression and collectivity.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.