• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-10072023-094626
Document
Author
Full name
Danilo Silveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Pereira, Sayonara Sousa (President)
Geraldi, Silvia Maria
Lourenço, Robson
Santos, Gladistoni
Silva, Rosemeri Rocha da
Title in Portuguese
Corpo Tateado: práticas artístico pedagógicas em estados corporais na criação em dança
Keywords in Portuguese
criação em dança
estados corporais
estados tônicos
presentidade
singularidade
Abstract in Portuguese
O argumento, apresentado aqui nesta Tese, se edifica apoiado no interesse de investigação em dança que se constrói a partir da lógica dos estados corporais, considerando seus aspectos artísticos e estratégias metodológicas. O grande objetivo está na construção de uma reflexão que se apresenta a partir das experiências do autor desta Tese, bem como dizeres sobre experiências artísticas e pedagógicas, com base no estudo e análise dos métodos, características e estratégias de criação de artistas da cena contemporânea que se utilizam desta poética para a criação de seus trabalhos como Cinthia Kunifas, Mônica Infante, Marta Soares, Rosemeri Rocha, Eduardo Fukushima, entre outras. Para isso, a Tese estuda também os processos criativos e metodológicos de alguns artistas da cena mundial que tem lidado com esta estratégia de criação. Igualmente, se apresenta no escopo do estudo, um compartilhamento de aspectos pedagógicos e metodológicos vividos nas disciplinas, cursos e oficinas ministrados pelo autor desta Tese na Universidade Estadual do Paraná, UNESPAR, em que se pensa os estados de corpo como proposição em dança. Como aparo referencial, a pesquisa se apoiará teoricamente nos pensamentos de Hubert Godard (1995), Jussara Setenta (2008), Adriana Bittencourt Machado (2001) e (2012), Mário Bunge (2004) e António Damásio (2004), entre outros, a fim de ampliar a discussão referente ao fazer do corpo como estados corporais, objetivando arquitetar uma discussão sobre as relações entre corpo, movimento e estratégias metodológicas de criação artística.
Title in English
Touched body: pedagogical artistic practices in body states in dance creation
Keywords in English
body states
creation in dance
presentness
tonic states
uniqueness
Abstract in English
The argument, presented here in this Thesis, builds itself supported by the research interest in dance that is built from the logic of bodily states, considering its artistic aspects and methodological strategies. The main objective is the construction of a reflection that is presented from the experiences of the author of this Thesis, as well as sayings about artistic and pedagogical experiences, based on the study and analysis of the methods, characteristics and strategies of creation of artists of the contemporary scene that use this poetics to create their works, such as Cinthia Kunifas, Mônica Infante, Marta Soares, Rosemeri Rocha, Eduardo Fukushima, among others. For this, the Thesis also studies the creative and methodological processes of some artists on the world scene who have been dealing with this creative strategy. Likewise, in the scope of the study, a sharing of pedagogical and methodological aspects experienced in the disciplines, courses and workshops taught by the author of this Thesis at the State University of Paraná, UNESPAR, in which body states are thought of as a proposition in dance. As a reference point, the research will be theoretically based on the thoughts of Hubert Godard (1995), Jussara Setenta (2008), Adriana Bittencourt Machado (2001) and (2012), Mário Bunge (2004) and António Damásio (2004), among others, in order to broaden the discussion regarding the making of the body as bodily states, aiming to build a discussion on the relationships between body, movement and methodological strategies of artistic creation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.